FC Twente Online

FC Twente Online (http://www.fctwente.net/forum/index.php)
-   Oud spelers / medewerkers (http://www.fctwente.net/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   "Mister FC Twente" Epi Drost (http://www.fctwente.net/forum/showthread.php?t=384)

Epiwood 13-05-2003 19:23

"Mister FC Twente" Epi Drost

Epi Drost

Mister FC Twente, onomstreden. Klein van stuk, maar groots in daden. De verpersoonlijking van wat clubliefde inhoudt. Praktisch niet weg te krijgen uit Enschede, ook niet na het beëindigen van zijn actieve loopbaan. Epi was natuurlijk niet alleen maar een fantastische voetballer, hij was veel meer. Als laatste man de stuwende kracht van het team, altijd het elftal op sleeptouw nemend en daarom de perfecte aanvoerder van het team.

In 1966 werd Epi door FC Twente aangekocht van buurman Heracles voor Fl. 40.000,- plus Twente speler Roordink, die de omgekeerde weg bewandelt. Al snel ontwikkelt hij zich tot een van de steunpilaren van het elftal. Zijn belangrijkste kenmerken als voetballer zijn een perfecte traptechniek, zijn coaching in het veld en zijn formidabele inzicht. Datzelfde inzicht stelt hem dan ook in staat om uitverdedigen tot een kunst te verheffen. Epi zorgt als geen ander voor bloedstollende taferelen in zijn eigen strafschopgebied, maar weet ook altijd lastige situaties koelbloedig op te lossen. Epi’s ster rijst zelfs zover, dat hij in april 1969 debuteert in het Nederlands elftal. Hier komt hij in totaal negen keer voor uit. Dat aantal had fors hoger kunnen zijn, als Epi niet door een hardnekkige blessure het WK van 1974 had gemist. Verder had ook zijn risicovolle spel nog een groot aandeel in het relatief beperkte aantal interlands wat er achter zijn naam prijkt. Toemalig bondscoach Fadrhonc sprak destijds de historische woorden: “Mit dem Epi ist immer Cirkus”. Aan Epi’s kwaliteiten heeft het in ieder geval niet gelegen.

Drost was niet alleen maar een geweldige speler, hij was ook een “boefje” pur sang. Samen met zijn stapmaatjes Van Dijk, Houwaart en Stapper (what’s in a name!) maakt hij in februari 1969 op trainingskamp in Zuid-Duitsland deel uit van de “bende” van vier. De heren geven zich zonder toestemming van de leiding uitbundig over aan het carnaval. Als trainer Kees Rijvers dat ontdekt, laat hij niet met sollen, waarna het zelfs op een handgemeen tussen Van Dijk en Rijvers uitdraait. Nog altijd denken insiders, dat deze ruzie FC Twente het landskampioenschap in dat jaar heeft gekost. Uiteindelijk vertrekken zowel Van Dijk, Houwaart als Stapper in de zomer van 1969. Als enige krijgt Drost het voordeel van de twijfel, ook omdat het geïnteresseerde Sparta zich terugtrekt als koper voor Drost.

Epi’s beleefde zijn “finest hour” natuurlijk in de Goffert te Nijmegen op Hemelvaartsdag 1977. Allereerst zorgt hij er met zijn ziedende afstandschot van ruim dertig meter voor, dat Twente afstand neemt van PEC Zwolle in de bekerfinale. Daarna mag hij als captain van de ploeg, de KNVB Beker, de allereerste prijs die FC Twente in de clubgeschiedenis pakt, in ontvangst nemen.

In januari 1980 neemt Epi voor het eerst afscheid van zijn club. Hij is op dat moment al 34 en wordt uit de basis verdreven door Ab Gritter, die de spitspositie verruilt voor de plek van libero. Epi vertrekt naar DS ’79 (het huidige Dordrecht) en sluit daar in juni 1981 zijn actieve carrière af. Tenminste, dat was de bedoeling, maar het loopt toch anders. Op het moment, dat Twente in het rampseizoen ‘82-’83 na de winterstop de degradatie voelt naderen, wordt Epi die inmiddels assistent coach van FC Twente is, door coach Kohn toch weer gevraagd om zijn comeback op de velden te maken. Het verzoek van coach Kohn, wordt op dat moment mede ingegeven door de talloze blessures in de selectie. Als clubman pur sang, kan Epi dit verzoek natuurlijk niet weigeren. Echter, ook Epi kan het tij niet meer keren en maakt na het hoogtepunt in 1977 ook het dieptepunt in de geschiedenis van Twente zelf mee. Het zijn echter definitief de laatste stappen van Epi op het veld als voetballer. Hij wordt wederom assistent-coach van Twente, nu onder Korbach. Uiteindelijk verlaat Epi in 1987 FC Twente om trainer-coach te worden van eerste divisieclub DS ’79. Na zijn periode bij DS wordt Drost in een later stadium nog trainer-coach van amateurclub Stevo uit Geesteren.

In juni 1995 reageert vervolgens heel Twente geschokt, als het verneemt, dat “Manolito” zoals Epi door de supporters altijd liefkozend werd genoemd, op de veel te jonge leeftijd van 49 jaar aan een hartstilstand is overleden.

Vergeten doe je Epi echter nooit. Daarvoor was hij een te unieke persoonlijkheid, die altijd voor zijn club stond. Epi Drost was en is nog steeds FC Twente!

Het kan dan ook niet anders zijn, dat ooit en liever gisteren dan vandaag, onze voetbaltempel de legendarische naam krijgt die het in de ogen van de supporters verdient. Er bestaat gewoon geen betere naam dan het Epi Drost stadion. Dat zal zelfs Ferry Fransen met de supporters eens zijn.

Epi, you’ll never walk alone!

Epiwood 13-05-2003 19:28

1 Attachment(en)
Epi's mooiste..

Basco 13-05-2003 21:32

Mooi stukje Epiwood :)

Voor een mpeg van Epi's mooiste, klik hier (een beetje donker, maar hij blijft mooi :))

NieMie 13-05-2003 22:08

AMEN

Joey 13-05-2003 23:04

Mooi werk, Epiwood...

Billy 14-05-2003 07:17

Kippenvel-stukkie Epiwood !!

Lanni 14-05-2003 12:32

"Immer Cirkus" haha heb er smakelijk om kunnen lachuh, net als die Goal. Natuurlijk ken ik die goal, ook al was ik er nog nie. Maar telkens als ik em weer zien dan schiet ik in de lach, wat een geweldig schot, A-sociaal gewoon. Wat hard!!

-Jammer dat ik nix heb meegekregen van zijn actieve carriere!! Heb volgens mij teveel gemist van FCT. Maar ach daar doe je nix aan!!!

pennenlikker 16-05-2003 17:15

Fantastisch Epiwood!!
Inderdaad kippenvel.

Als dank hieronder het gedicht dat ik heb geschreven n.a.v. de bekerfinale 2001.
=============================
USSELO................ROTTERDAM

was er al eerder
maar niet zo als vandaag

grind knirpt

ik buig en fluister
help ons

schik de das
wat vaster om het beeld

veeg wat blaadjes van de steen

help ons
laat ons niet alleen

een kaarsje brandt
het licht verwarmt

dan, in die voetbaltempel,
zie ik op een doek z’n naam

spiegelt in de beker
hij was er

weet het zeker.
======================

Ris 17-05-2003 09:22

Prachtig gedicht, Pennenlikker!

Epiwood 23-05-2003 12:10

1 Attachment(en)
Ik heb even moeten zoeken in de krochten van mijn pc, maar...
Pennenlikker, fantastisch gedicht!

NieMie 23-05-2003 13:07

Epi, prachtige nostalgische foto. Hopelijk a.s. zondag ook weer handjes in de lucht!

Banjo 10-05-2005 20:18

Epi Drost 10 jaar geleden overleden!!!

Tja beste fans en liefhebbers het is aanstaande vrijdag 27 mei al weer 10 jaar geleden dat Epi Drost is overleden.
Toch best wel een moment om even bij stil te staan, zo weet ik nog precies waar ik was toen ik dit verschrikkelijke nieuws op zondagmiddag in NOS Langs de Lijn hoorde: ik zat op mijn legerslaapkamertje in het Duitse Seedorf, waar ik met veel pijn en moeite zondagsmiddags LdL kon luisteren als ik mijn transistor-radio precies goed had neergezet. Ik was er best van ontdaan de hele dag!!! Een aantal momenten kan ik mij nog herinneren van Epi als hij Twente (2) aan het trainen was en van de keeperstraining die hij destijds aan een nog hele jonge Sander Boschker gaf. Hij zei een keer tegen Sander:"Je moet alleen maar op de bal lette, niet op de bewegingen van de speler!" Na afloop van de training nam hij altijd een paar penalties of iets wat daarvoor door moest gaan. Legde hij de bal op de stip en liep hij naar de bal "Oh wacht ff Sander de bal ligt niet goed" Vervolgens doet hij net of hij de bal goed legt en schiet de bal onder zijn lichaam langs een verbouwereerde doelman Boschker. "Die bal lag niet goed zeg je""Tja," zei Epi "en net zei ik je dat je alleen op de bal moest letten en niet op de beweging." Vervolgens kreeg Sander nog een laatste kans om een bal te stoppen, zo niet dan moest hij de ballen opruimen en mee naar de kleedkamer nemen. Uiteraard schoot Epi zo hard en zuiver dat de jonge doelman geen schijn van kans had, hahaha!!!

Epi je bent nu tien jaar niet meer onder ons, een mooi moment om het deel waar het Diekmanstadion stond om te dopen tot Epi Drostplein!!! Een gedenkwaardig stukje grond op het Diekmanterrein!!!

Ydens 10-05-2005 20:37

lijkt me wel leuk om een sfeeractie te maken voor komende wedstrijd

Harry B.D 10-05-2005 20:53

Is aanstaande vrijdag 27 mei? ;)

Zonder dollen, ik heb liever dat het huidige stadion word omgedoopt tot het Epi Drost-stadion..

FCTJK 10-05-2005 21:09

EPI bedankt voor alles!

Een sfeeractie voor hem zou goed zijn maar ik denk dat het niet zal gaan lukken..
tegen az is het waarschijnlijk weer anti van galen (van galen zal niet spelen ivm schorsing). En tegen az is onze laatste thuiswedstrijd van dit seizoen.. maar goed hier ga ik niet over.. ik hoop dat er wel wat voor EPI gedaan kan worden..

Red Nation 10-05-2005 21:33

1x anti van galen lijkt me genoeg. Van mij mag er een Epi aktie komen

Paddy 10-05-2005 21:49

Citaat:
Origineel gepost door fct-enschede
tegen az is het waarschijnlijk weer anti van galen

Alsjeblieft zeg, laten we ons niet nog eens compleet belachelijk maken voor heel Nederland.

Een Epi Drost memorial-actie zou zeer op zijn plaats zijn.

Red Nation 10-05-2005 23:22

nee gewoon lomp om nogmaals een anti-van galen aktie te houden...simpel.
Ik neem toch aan dat je wel weet, wat Epi voor de club is geweest?

tukkerproud 10-05-2005 23:37

Tevens laatste wedstrijd, dus zullen er nog spelers vertrekken? alleen Cristensen geen verlenging geloof ik, dus ook supersub verdient een bedankje. Maar dit ging over Epi en dat was voor mijn tijd dusss....

fctwente vak10 11-05-2005 15:36

JA maar je hebt toch wel door dat Epi DE held van onze clus is ?

Gerben B. 11-05-2005 15:47

Ik geloof dat iemand een punt heeft gemaakt, hij is ook voor mijn tijd maar hij heeft goed gevoetbalt voor MIJN club, zelfs zo goed dat hij clubheld is.

niels_FCT 11-05-2005 16:13

ik heb epi zelf niet gekend maar zijn stiefzoon zit bij mij in de klas maar ik weet wel dat het een topper was

Malek 11-05-2005 18:13

Citaat:
Origineel gepost door niels_FCT
ik heb epi zelf niet gekend maar zijn stiefzoon zit bij mij in de klas maar ik weet wel dat het een topper was

Epi de grootste voetballer van Fctwente.
Veruit de meeste westrijden gespeeld voor Fctwente.
En daarna komt sander boschker en als derde Theo Pahlplatz recordinternational van Fctwente).

Gerben B. 15-05-2005 17:55

Mooie actie van Ultras Vak-P lekker groot doek en A3-tjes.
Op een goeie manier Epi herdacht denk ik.

fctwente vak10 15-05-2005 18:09

Ja zeker mooi.1 van de mooiste acties ooit.Je kunt hem bijna niet beter eren,ja alleen de naam van het stadion dan he.

Skeleton 15-05-2005 18:12

Echt super sfeeraktie!!! :D
En misschien en ideetje voor de computermensen onder ons.. zal leuk zijn als je van dat spandoek een wallpaper maakt voor de pc :) Lijkt mij wel mooi. :Y

ritmanen 15-05-2005 18:23

Zijn er ook foto´s van de sfeeractie?

UltimateTukker 15-05-2005 18:37

Ik heb een filmpje gemaakt, ga proberen die online te zetten :)

FCTJK 15-05-2005 18:45

Citaat:
Origineel gepost door ritmanen
Zijn er ook foto´s van de sfeeractie?

ik heb foto's gemaakt..:D zou vandaag nog proberen online te zetten voor Fctwente.net..

Gerben B. 15-05-2005 18:48

Twente fans heeft foto's www.twentefans.nl.

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:26.