Enkele post bekijken
Oud 14-03-2011, 09:30   #425
Kneupke
Heya de Keu!
Kneupke's Avatar

Locatie:Borne/Enschede
Stadion:106
Tactiek:
Toto:
Posts:16,215
Grenzen van Grolsch Veste nog niet bereikt

Zes jaar terug werd FC Twente uitgelachen toen ze het idee lanceerde voor een tweede ring op de Grolsch Veste. Inmiddels staan meer dan vierduizend supporters op de wachtlijst voor een jaarkaart. Zelfs nu de tweede ring wordt uitgebreid van een L- naar een U-vorm is het einde niet in zicht.

Wanneer houdt het op? Manager algemene zaken Jan van Halst baseert zich niet langer op officiële onderzoeksgegevens over de groeipotentie van de club. Dankzij de goede sportieve prestaties en het imago van de voetbalmacht blijken deze keer op keer achterhaald. „Eerst keken we alleen naar de directe regio. Inmiddels loopt ons verzorgingsgebied van Hardenberg tot Winterswijk en van Amersfoort tot de grens. Dat hadden we jaren terug zelf ook niet kunnen bedenken. Ik durf niet meer te zeggen waar het ophoudt.”

FC Twente focust zich eerst maar eens op de huidige vijftien miljoen euro kostende uitbreiding.
Vijf miljoen daarvan betaalt ze zelf. De resterende tien miljoen zijn leningen, voor de helft van de bank en de andere helft van de gemeente. De nieuwbouw behelst een verdere voltooiing van de tweede ring van een L- naar en U-vorm. Het gaat om het korte deel van het stadion aan de stadskant. Pal naast de rioolzuivering.
Zesduizend extra plaatsen worden hier gecreëerd, waarvan vijfduizend voor de thuisclub en duizend voor de bezoekers.

Het 'Uit-vak’ verhuist van de eerste naar de tweede ring. „Dat heeft als grote voordeel dat onze bezoekers rechtstreeks van hun parkeervakken naar de tribune lopen. Het hekwerk buiten het stadion wordt hierdoor overbodig. Onze eigen supporters kunnen hierdoor straks helemaal rondom het stadion lopen. Veel praktischer”, aldus manager operationele zaken Eugenio Porcu.

Nu de bezoekende supporters verhuizen, komen ze in het stadion een ring boven de Twente-aanhang te zitten. In het Euroborgstadion van FC Groningen is dat ook zo en ontstonden aanvankelijk problemen omdat de tegenpartij de inhoud van de drankbekers naar beneden gooide. Twente wil dat voor zijn en maakt een soort luifel tussen beide tribunes.

Voor de tegenpartij komen verder extra parkeerplaatsen aan de andere kant van de Elsbeek. Er wordt een terrein ingericht voor liefst twintig bussen. Een aantal dat bij veel wedstrijden overigens lang niet wordt gehaald. „De officiële regel is dat je een bepaald percentage plaatsen in het stadion voor de bezoekers moet reserveren. In ons geval zijn dat dus duizend plaatsen. Voor Europese wedstrijden moeten we 1500 plaatsen vrijmaken. Nu is het in de Nederlandse competitie zo dat er maar drie voetbalclubs daadwerkelijk met duizend man naar Enschede komen. De rest komt een keer met 400 of 500 man op bezoek. Omdat de aantallen zo fluctueren gaan we hier geen vast vak voor maken. In de praktijk kunnen we ons uit-vak groter of kleiner maken. Al naar gelang het aantal dat we verwachten’’, legt Porcu uit.

Behalve voor de supporters van de tegenpartij verandert er ook het nodige voor de Twentse aanhang.
Een aanzienlijk deel komt met de trein naar De Grolsch Veste, maar erg soepeltjes loopt dat niet. „Ze komen uiteraard vanaf Enschede en Hengelo. Vooral op het Hengelose perron is het zo’n enorme drukte, dat de NS lang niet altijd controleert’’, aldus Porcu.

Pro Rail heeft nu toegezegd dat het perron van Drienerlo wordt uitgebreid. Supporters gaan vanaf het station naar de Veste en passeren daar tussen het perron en de tunnel een reeks tourniquetpoortjes. Voor de treinreis naar het stadion toe hoeven ze geen kaartjes te kopen. Voor de terugreis betalen ze het bedrag voor een retourtje.

Terwijl de bouwvakkers straks het beton gaan draaien voor de huidige uitbreiding, studeert FC Twente alweer op een volgende aanbouw.
Er loopt een onderzoek naar het bouwen van tribunes in de gracht, oftewel de looproute tussen de groene mat en de eerste ring.

Momenteel zijn er twee opties. De eerste is dat in de gracht een semipermanente tribune komt zoals Feyenoord die ook heeft in De Kuip. Deze kan worden ‘opgedoekt’ op het moment dat het laatste gedeelte van de tweede ring klaar is. Met de voltooiing van de gehele tweede ring, kan de landskampioen meer dan 40.000 bezoekers ontvangen. De tweede optie waar Twente voor kan kiezen is de bouw van een betonnen - lees: permanente - tribune in de gracht.

Met het onderzoek naar de toekomstige bestemming van de gracht heeft FC Twente overigens niet veel haast. De planning is dat de U-vorm van de tweede ring op 1 augustus wedstrijdklaar is. Dat is te laat voor de Europese wedstrijd welke voor FC Twente eventueel gepland staat op 14 juli. Het onderzoek naar de gracht is op 1 augustus ook nog niet gereed. Geen ramp, zegt de club. Momenteel zitten nog een cateringpunt en een toiletgroep in de gracht, ook daarvoor moet eerst een oplossing worden gevonden. De commerciële ruimte onder de tweede ring is evenmin ingevuld op 1 augustus. In deze ruimte komen een restaurant, de maatschappelijke tribune en tien extra skyboxen.

Wat wel hoge prioriteit heeft is een betere bereikbaarheid van De Grolsch Veste voor fietsers, treinreizigers en gemotoriseerd verkeer. Het mooiste voor Twente zou een aansluiting zijn op de A35, maar dat is niet haalbaar. Parallel aan het Twentekanaal is nu een nieuwe weg aangelegd. Over een week of drie gaat deze open. De route sluit aan op de Auke Vleerstraat.

Zodra het verkeer gebruik kan maken van de nieuwe ontsluitingsweg, wordt de Elsbeekweg op wedstrijddagen afgesloten.

Tubantia
__________________
Dikke leu leeft korter maar ze zit langer an toafel
Kneupke is offline   Met citaat antwoorden