Enkele post bekijken
Oud 07-10-2011, 08:32   #4053
Kneupke
Heya de Keu!
Kneupke's Avatar

Stadion:106
Tactiek:
Toto:
GEDULD BELOOND
Groen licht voor naturalisatie Douglas

Ruim een jaar nadat de hele procedure was opgestart, ontving FC Twente-speler Douglas afgelopen woensdag vanuit Den Haag het verlossende bericht over zijn naturalisatie. Een enorme opluchting voor de bijna-Nederlander. Het was al langer de grote wens van Douglas om dezelfde nationaliteit te krijgen als zijn vriendin Kristèl en dochtertje Laís. Ook een eventuele interlandloopbaan bij het Nederlands elftal is met de naturalisatie een stap dichterbij gekomen.

Er staat echter nog heel wat op de rol, voordat Douglas eventueel opgeroepen kan worden door bondscoach Bert van Marwijk. Het positieve advies van het Ministerie van Binnenlandse Zaken wordt eerst nog door de koningin bekrachtigd, waarna Douglas in zijn woonplaats Enschede met andere nieuwe Nederlanders in een naturalisatieceremonie het Nederlanderschap ontvangt. Na die ceremonie is de geboren Braziliaan Nederlander en kan hij een Nederlands paspoort aanvragen.

Om vervolgens ook uitgenodigd te kunnen worden voor Oranje, moet eerst nog dispensatie worden verleend door de FIFA. De wereldvoetbalbond hanteert het criterium, dat een genaturaliseerde voetballer vijf jaar in zijn nieuwe vaderland moet wonen om ook te kunnen voetballen voor het nationale team van dat land. Als Douglas daadwerkelijk die termijn moet uitzitten, loopt hij een eventueel EK mis. Een verzoek om dispensatie lijkt echter kansrijk.

,,Dispensatie vragen aan de FIFA wordt de volgende stap, maar ons hoofddoel is nu al bereikt. Het ging mijn schoonzoon in de eerste plaats om het verkrijgen van het Nederlandse paspoort vanuit privéoogpunt”, aldus Gert Peerik, die als schoonvader Douglas heeft begeleid in de hele naturalisatieprocedure. ,,Hij voelt zich prettig in Nederland en ziet hier zijn toekomst. Douglas moet nu zijn Braziliaanse paspoort inleveren en dat is een behoorlijke stap. Ik weet niet of veel Nederlanders hun Nederlandse paspoort op zouden geven.”

,,Natuurlijk zou Douglas enorm trots zijn als hij wordt uitgenodigd voor het Nederlands elftal en eventueel in actie kan komen op het EK. Met de naturalisatie is die mogelijkheid een stap dichterbij gekomen. En op de achtergrond is ook het WK van 2014 in zijn geboorteland Brazilië een geweldige uitdaging voor hem.”

Peerik spendeerde het afgelopen jaar talloze uren aan de naturalisatie van zijn schoonzoon. ,,Er zijn in die periode allerlei wilde verhalen verschenen in de media. Tijdens de procedure zijn wij altijd op de achtergrond gebleven, maar nu wil ik toch graag enkele misverstanden uit de wereld helpen.”

,,Zo denken veel mensen: ‘ach, die voetballer heeft niks hoeven doen voor dat Nederlandse paspoort’. Ik benadruk, dat Douglas het hele traject heeft doorlopen, zoals ieder ander moet doorlopen om het Nederlanderschap te verkrijgen. Er is geen sprake geweest van een voorkeursbehandeling. Het enige voordeeltje, dat we misschien hebben gehad, is dat mensen net iets gemakkelijker bereikbaar zijn, als het een bekende voetballer betreft. Maar aan de procedures of het inburgeringsexamen verandert dat niks.”

,,Ook lees ik overal, dat Douglas versneld Nederlander wilde worden. Maar in werkelijkheid voldoet hij gewoon aan een van de criteria, op basis waarvan je in aanmerking komt voor een Nederlands paspoort. Douglas is inderdaad nog geen vijf jaar in Nederland, maar een ander criterium is, dat je drie jaar gehuwd bent of samenwoont met een Nederlandse partner, wat in het geval van Douglas en mijn dochter het geval is.”

,,Ook werd gesteld, dat het streven was om voor 1 september het Nederlandse paspoort te hebben met het oog op de transfermarkt. Dat is helemaal nooit aan de orde geweest. De hoofdreden voor de naturalisatie is de privésituatie. Een mogelijke transfer heeft nooit een rol gespeeld. Het zou ook een heel slecht signaal naar de FIFA zijn geweest om het paspoort direct te gebruiken voor een transfer.”

,,Bij zo’n naturalisatie komt zoveel meer kijken dan waar ik op had gerekend, toen ik Douglas mijn hulp aanbood. Het lastigste was misschien nog wel het vanuit Brazilië verkrijgen van documenten als het geboortebewijs, bewijs van goed gedrag en bewijs van ongehuwdheid. Met alle stempels en zegels die daar dan bij horen, was dat een hele puzzel. We hebben enorm veel tijd in de naturalisatie gestoken. Maar het was zeker niet gelukt als Douglas zelf niet zo’n buitensporige inzet had getoond. Hij heeft keihard gestudeerd om zijn inburgeringsexamen te halen. Op alle momenten dat het voetbalschema het toeliet, zat hij te blokken. We hebben zelfs een privéleraar in de arm genomen.”

,,Het gaat wel ver, wat een nieuwe Nederlander allemaal moet leren om een inburgeringsexamen te halen. Pagina’s vol met tegenstellingen als troebel-helder, stilstand-beweging, stedeling-provinciaal en zinnetjes als ‘Ik pak even mijn polis van de inboedelverzekering erbij’. En dan heb je ook nog het onderdeel Nederlandse cultuur en gebruiken: dat je naar een bruiloft een cadeautje meeneemt en als iemand jarig is een felicitatiekaart stuurt.”

,,Douglas benaderde het als een wedstrijd en zijn mentaliteit is dat hij alle wedstrijden wil winnen. Nadat hij de eerste keer op één onderdeel zakte, zette hij alles op alles om het herexamen te halen. Naast het examen heeft hij ook een portfolio moeten opstellen met twintig opdrachten, zoals het voeren van een sollicitatiegesprek en het afsluiten van een verzekering. Ook heeft hij ‘Het Achterhuis’ van Anne Frank gelezen. Op den duur ging hij ons testen. ‘Zeg weten jullie zelf wel, dat Assen de hoofdstad van Drenthe is?’ En hij vroeg zich af hoe iemand die vanuit Afrika hier komt en niet de steun heeft van een Nederlandse familie ooit zo’n procedure kan doorlopen. Die steun heb ik hem graag gegeven, maar ik had van tevoren nooit kunnen indenken, dat het zo’n enorme klus zou worden.”

Telegraaf