Onderwerp: Felipe Gutiérrez
Enkele post bekijken
Oud 20-06-2012, 07:54   #691
Kneupke
Heya de Keu!
Kneupke's Avatar

Stadion:106
Tactiek:
Toto:
Een beetje thuiskomen...

Voor een Chileen heeft Felipe Gutiérrez ( 21) een meer dan normale interesse in het Nederlands voetbal. De reden: zijn twee halfzusjes wonen in Zeeland. Gisteren tekende hij voor vijf jaar bij FC Twente.

Vorig jaar was Felipe Gutiérrez al eens in Nederland met de nationale ploeg van Chili. Het was de ultieme gelegenheid eindelijk zijn twee halfzusjes uit Zeeland in de armen te vallen. Dochters van vader Gutiérrez, die na de scheiding van zijn moeder naar Nederland verhuisde en een nieuwe gezin stichtte. Het contact was er wel, maar gezien hadden broer en zussen elkaar nog nooit. „Door mijn familie in Nederland heb ik een bovengemiddelde interesse voor het Nederlands voetbal gekregen. Ik volg veel en heb de selectie van FC Twente bestudeerd. Ik denk dat ik genoeg weet.”

Hij spreekt nog geen Engels en Nederlands. Maar binnenkort krijgt hij van zijn landgenoot en tolk Pedro Salazar een boekje met de belangrijkste voetbaltermen. Zodat hij weet wat er bedoeld wordt met ‘knijpende backs’ en snapt wat een ‘geel hesje’ is. En dat hij aan anderen uit kan leggen dat hij ‘een aanvallende middenvelder is die ook op de vleugels uit de voeten kan’. Salazar, voorheen woordvoerder van PSV, komt deeltijd in dienst van FC Twente en zal zich naast de begeleiding van Gutiérrez bezig gaan houden met projecten in Zuid-Amerika.

„Het is voor een Chileen een droom om in Europa te spelen”, zegt Salazar. „ De eredivisie kan voor Felipe een eerste stap zijn op weg naar wellicht een grotere competitie. Voor ons is Nederland een groot voetballand. Ondanks de uitschakeling op het EK is het nog altijd de vice-wereldkampioen. Ik heb ook tegen Felipe gezegd dat de druk om goed te presteren groot is, maar niet zo extreem als in bijvoorbeeld Italië.”

Vandaag keert Gutiérrez terug naar Chili om zijn papierwerk te regelen. Dat duurt een week of twee. Het geeft de speler uit de kleine plaats Quintero de tijd om afscheid te nemen. Van zijn oude club Universidad Católica, die hem met bezwaard gemoed laat gaan. Van zijn vader, die weer in Chili woont met nog drie halfzussen. Van zijn vaderland, dat een groot talent ziet vertrekken.

Met moeder en vriendin maakt hij de oversteek naar Nederland, waar hij zich snel wil aanpassen aan kou, taal, cultuur en vooral voetbal. „Ik weet dat de overgang groot is, maar ik ben vastberaden te slagen. Ik ben technisch, dynamisch, snel en ik kan het spel verplaatsen’’, zegt hij. „Alleen fysiek moet ik nog groeien. Het is jammer dat ik eerst terug moet naar huis, het liefst ging ik nu al aan de slag.”

Tubantia
Bijgesloten Plaatje(s)