Terug naar de website
Ga Terug   FC Twente Online > De Club > Bestuur | Beleid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Post's van vandaag Markeer Forums als Gelezen
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardering: Onderwerp waardering: 24 stemmen, 4.42 gemiddeld. Weergave Modus
Oud 13-03-2008, 13:23   #1
Henkie Penkie
Master Spanker
Henkie Penkie's Avatar

Stadion:121
Tactiek:Geen
Toto:-
ZEIST - Deze week is het eerste financiële bedrijfstakonderzoek voor de hoogste Nederlandse voetbalafdeling afgerond. In dit onderzoek zijn de huidige achttien eredivisieclubs vergeleken op inhoudelijke gebieden als financiën, personeel en infrastructuur en veiligheid.

Het onderzoek heeft betrekking op het vorige voetbalseizoen, 2006-2007. De clubs hebben afgesproken de uitkomsten samen te delen, vanuit de gedachte dat kennisoverdracht mee kan helpen bij het verder professionaliseren en versterken van de bedrijfstak.

De clubs hebben besloten ook gegevens openbaar te maken voor het publiek (zie bijgaand document). Dat geldt niet voor alle gegevens uit het rapport. Data die betrekking hebben op specifieke onderdelen van de bedrijfsvoering van clubs blijven intern. In een aantal gevallen geven clubs ook elkaar geen inzicht in die gegevens.

In het rapport wordt ondermeer de relatie bekeken tussen de omzet van een club en de klassering op de ranglijst. PSV, Ajax en Heerenveen zijn vorig seizoen precies op de plaats geëindigd die ze innemen qua netto omzet (inkomsten uit transfers niet meegerekend). Voor FC Twente, Roda JC en het kleine Excelsior geldt dat zij vorig seizoen duidelijk 'overpresteerden'. Voor Feyenoord en Vitesse gold het omgekeerde.

,,Omdat dit nog slechts de rapportage van één seizoen betreft, kun je nog geen harde conclusies aan de uitkomsten verbinden. Het is de bedoeling om dit onderzoek ook de komende jaren te doen, zodat je relevante data krijgt,'' zegt Ron Francis, manager van KNVB expertise, het nieuwe kenniscentrum voor het Nederlandse profvoetbal dat deze week officieel is geopend. Volgens Francis is op basis van het recente verleden echter al wel iets te zeggen over de relatie begroting/klassering op de ranglijst. ,,88 procent van je punten kun je als club verklaren door de hoogte van je omzet. De rest is mazzel en slim scoutingsbeleid.''

In het rapport is ook becijferd welk percentage van de netto omzet opgaat aan personeelskosten. Dat zijn de salarissen voor spelers, maar ook voor kantoorpersoneel. Bij PSV vloeit 'slechts' 42 procent van de netto omzet terug naar het personeel. Bij Excelsior is dat liefst 95 procent. Het cijfer van de Kralingse club kun je zowel positief als negatief uitleggen. Negatief, omdat het Excelsior kwetsbaar maakt bij niet ingecalculeerde tegenvallers. Tegelijkertijd kan Excelsior zeggen dat het de club is waar het eigen personeel verhoudingsgewijs financieel het meest terugziet voor de geleverde inspanningen.

,,In algemene zin is het een gezonde situatie als 60 procent van de omzet van een club opgaat aan personeelskosten. Maar omdat Excelsior zijn eigen mogelijkheden en onmogelijkheden kent en daar steeds consequent naar handelt, kan wat die club doet ook werken,'' stelt KNVB-manager Ron Francis.

Bij de officiële presentatie de onderzoeksresultaten oogstte Excelsior-directeur Simon Kelder afgelopen maandag zelfs het respect van zijn collega's voor zijn beleid. Kelder weet dat Excelsior op deze manier nooit de subtop van de eredivisie zal bereiken, maar tegelijkertijd heeft de club ook geen probleem op het moment zij uit de eredivisie terugvalt naar de eerste divisie. Excelsior werkt niet met langjarige spelerscontracten en kan daardoor flexibel zijn. Nu de club op het hoogste niveau speelt, wordt bijna al het extra geld dat binnenkomt in de spelersgroep gestopt. Bij degradatie hoeft dat door de contractconstructies niet meer en valt de club qua begroting en omzet automatisch terug naar een niveau dat verantwoord is op eerste divisieniveau.

Bron: AD

HIER HET DOCUMENT

Staan wel leuke wetenswaardigheden in.
Henkie Penkie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-03-2008, 13:42   #2
ESG
joa joa dasawa
ESG's Avatar

Stadion:14
Interessante dingen.
Samenvatting: Twente haalde gezien de begroting veel punten en een hoge klassering. Qua sponsorinkomsten zitten we redelijk goed, maar de wedstrijdbaten blijven achter. De personeelskosten drukken zwaar op de begroting.
Oud 13-03-2008, 19:58   #3
Superkip
Registered User
Superkip's Avatar

Ik zou ook wel graag schulden en transfer opbrengsten willen weten.

Voor het beperkte budget presteert Roda toch al jaren bovenmaats.
Voor AZ wordt voor dit seizoen een apart staatje gemaakt.
Superkip is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-03-2008, 12:10   #4
bakfiets
Kappen/draaien
bakfiets's Avatar

Stadion:bank
Hoe staat Twente er nu financieel voor? iemand enig idee?
Oud 30-03-2008, 13:43   #5
Rik1983
Registered User

Citaat:
Origineel gepost door ESG
Interessante dingen.
Samenvatting: Twente haalde gezien de begroting veel punten en een hoge klassering. Qua sponsorinkomsten zitten we redelijk goed, maar de wedstrijdbaten blijven achter. De personeelskosten drukken zwaar op de begroting.

Volgens mij is dat laatste juist een goed teken. Betekent dat er weinig geld naar randzaken gaan, en het meeste rechtstreeks in het voetbal + wat bijkomend personeel geïnvesteerd wordt.
Rik1983 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31-03-2008, 09:46   #6
krovandehoeve
Registered User

Stadion:315
Aangezien het hier over de centjes gaat...

Zou FC Twente een scenario achter de hand hebben wanneer wij voorronde champions league halen? Dit kan natuurlijk een fantastische aanvulling zijn op het uitbereiden van het stadion. De begroting word toch al een behoorlijk eind opgeschroeft maar het zou voor de ontwikkeling van de FC geweldig zijn dat je nog een extra impuls kunt geven aan de begroting om te proberen een rondje poul voetbal in de champions league te kunnen spelen(financieel ook erg interressant!!)
krovandehoeve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31-03-2008, 10:20   #7
Fawkes
Brisingr raudhr!
Fawkes's Avatar

Stadion:
Citaat:
Origineel gepost door krovandehoeve

Zou FC Twente een scenario achter de hand hebben wanneer wij voorronde champions league halen? Dit kan natuurlijk een fantastische aanvulling zijn op het uitbereiden van het stadion. De begroting word toch al een behoorlijk eind opgeschroeft maar het zou voor de ontwikkeling van de FC geweldig zijn dat je nog een extra impuls kunt geven aan de begroting om te proberen een rondje poul voetbal in de champions league te kunnen spelen(financieel ook erg interressant!!)

Bedenk me net dat het Stadion nog niet klaar is als de voorrondes voor de CL gespeeld worden, moeten ze maar weer naar Schalke..
Oud 31-03-2008, 10:31   #8
Superkip
Registered User
Superkip's Avatar

Citaat:

Persoonlijk zou ik extra inkomsten door transfers, Europees voetbal etc budgetteren in het volgende seizoen (eventueel gedurende de winterstop). Dan weet je zeker dat je het geld ook hebt. Kijk naar Ajax wat ook gebeuren kan (geen CL en 1e ronde EC eruit).
Oud 31-03-2008, 15:59   #9
krovandehoeve
Registered User

Ja daar heb je volkomen gelijk in. Ik doelde eigenlijk meer op afspraken met het huidige sponsoren bestand. Wellicht allemaal een extra bijdrage of zo iets dergelijks. Ik vroeg mij gewooon af of daar nog verassingen te verwachten zijn. Uiteraard neem je de baten uit het europese avontuur pas mee wanneer het structurele inkomsten zijn.
Oud 31-03-2008, 16:40   #10
Joep Meloen
Registered Abuser
Joep Meloen's Avatar

Stadion:hoi
Citaat:
Ja daar heb je volkomen gelijk in. Ik doelde eigenlijk meer op afspraken met het huidige sponsoren bestand. Wellicht allemaal een extra bijdrage of zo iets dergelijks. Ik vroeg mij gewooon af of daar nog verassingen te verwachten zijn. Uiteraard neem je de baten uit het europese avontuur pas mee wanneer het structurele inkomsten zijn.

Dat lijkt me toch niet. Sponsoren betalen een vastgesteld bedrag voor vastgestelde diensten (reclamebord, logootje in clubblad, boxje etc.). Met meer exposure (bekerfinal/europees,tele2,rtl4 etc.) betalen ze niet meer dan wanneer we 14e worden. nieuw contract; nieuwe kansen..
Joep Meloen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31-03-2008, 16:45   #11
Gosselkoop
Weekend fan

Stadion:102
Citaat:

Behalve ajax dan Die geeft het al uit voor ze iets hebben en halen tenslotte geen eens de poule fase.
Oud 31-03-2008, 16:53   #12
Superkip
Registered User
Superkip's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door Joep Meloen
Dat lijkt me toch niet. Sponsoren betalen een vastgesteld bedrag voor vastgestelde diensten (reclamebord, logootje in clubblad, boxje etc.). Met meer exposure (bekerfinal/europees,tele2,rtl4 etc.) betalen ze niet meer dan wanneer we 14e worden. nieuw contract; nieuwe kansen..

Het zou best kunnen dat ook de sponsoren met een prestatiecontract werken, net als de spelers bij de club en de clubs bij de KNVB (bij wie we - als we nu blijven winnen - goede zaken zullen doen ).
Oud 31-03-2008, 17:04   #13
El_Luijo
vak p
El_Luijo's Avatar

Stadion:104
Citaat:
Origineel gepost door Superkip
Het zou best kunnen dat ook de sponsoren met een prestatiecontract werken, net als de spelers bij de club en de clubs bij de KNVB (bij wie we - als we nu blijven winnen - goede zaken zullen doen ).

Dat zou in theorie kunnen... Volgens mij is het niet zo.. Er zijn wel clubs met een eventuele bonusregeling wanneer een vooraf gesteld doel gehaald wordt...
El_Luijo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31-03-2008, 17:32   #14
JPM
Why so...
JPM's Avatar

Reken maar dat Munsterman in dat geval met een 'je moet het ijzer smeden als het heet is' verhaal naar de sponsors gaat, en daar ook wat extra centen loslult.
Oud 31-03-2008, 17:57   #15
krovandehoeve
Registered User

Citaat:
Origineel gepost door JPM
Reken maar dat Munsterman in dat geval met een 'je moet het ijzer smeden als het heet is' verhaal naar de sponsors gaat, en daar ook wat extra centen loslult.

Dat denk ik dus ook en voor een sponsor is het toch interressant om het goed te doen op europees niveau gezien de aandacht die je dan als club en sponsor krijgt! Met klanten naar Twente-Heracles(of andere degradatie kandidaat) of Twente-Barcelona dat is nogal een verschil lijkt mij......
Oud 31-03-2008, 19:35   #16
Jordy
ULTRAS VAK-P
Jordy's Avatar

Stadion:P
Citaat:
Dat denk ik dus ook en voor een sponsor is het toch interressant om het goed te doen op europees niveau gezien de aandacht die je dan als club en sponsor krijgt! Met klanten naar Twente-Heracles(of andere degradatie kandidaat) of Twente-Barcelona dat is nogal een verschil lijkt mij......

Twente - Barcelona...... hmm dat klinkt wel goed in de oortjes
Oud 31-03-2008, 19:37   #17
TukkeR_89
Registered User
TukkeR_89's Avatar

Stadion:
Citaat:
Origineel gepost door Jordy1983

en toen ging de wekker
Oud 31-03-2008, 20:08   #18
Aaron
Voetbalkenner
Aaron's Avatar

Citaat:

Lijkt me een aardige finale ja.

Vr,gr,

Aaron
Aaron is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31-03-2008, 20:50   #19
FCTRULES
have fun, dont waste life
FCTRULES's Avatar

Stadion:23
Citaat:

nooit verkeerd
Oud 31-03-2008, 22:32   #20
krovandehoeve
Registered User

Citaat:
Origineel gepost door tukkertje89
en toen ging de wekker

Misschien heb je gelijk maar de voorronde overleven en in een poul komen... Je kunt dan van alles als tegenstander krijgen en daar zit altijd wel een mooie aansprekende club bij, dus niets is onmogelijk.
Oud 17-04-2008, 12:15   #21
Errie
100% Tukker
Errie's Avatar

Stadion:107
Van alle verkopen die Twente doet moeten ze de helft van boven €1mln aflossen aan leningen, toch? Hoe hoog zijn die leningen eigenlijk? Iemand enig idee?
Oud 17-04-2008, 15:39   #22
Eitje
Hard gekookt
Eitje's Avatar

Stadion:105
Ik geloof dat ze €20 miljoen bij de gemeente hebben geleend en €20 miljoen van banken, particuleren enz.
Eitje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-04-2008, 15:51   #23
kikker
Gast

Citaat:
Origineel gepost door Errie
Van alle verkopen die Twente doet moeten ze de helft van boven €1mln aflossen aan leningen, toch? Hoe hoog zijn die leningen eigenlijk? Iemand enig idee?

geldt alleen voor de lening aan de gemeente die aflossingsregel, dankzij el ahmadi dus nu nog maar 18 miljoen schuld bij de gemeente...
  Met citaat antwoorden
Oud 17-04-2008, 16:12   #24
Errie
100% Tukker
Errie's Avatar

Dan ben ik wel erg blij met zo'n regeling. Anders sta je binnen de kortste keren weer bij het stadhuis. Nu van Theo weer even een volwaardige internqtional maken en voor de hoofdprijs verkopen ;-)
Oud 17-04-2008, 16:23   #25
JPM
Why so...
JPM's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door kikker81
geldt alleen voor de lening aan de gemeente die aflossingsregel, dankzij el ahmadi dus nu nog maar 18 miljoen schuld bij de gemeente...

Als aanvullende zekerheid is afgesproken dat bij incidentele baten (verkoop spelers) dat van de netto baten (excl. kosten, tekengeld en belasting) van meer dan 1 miljoen euro 25 % aan de gemeente vervroegd wordt afgelost. De banken krijgen ook 25 % waardoor er voor FC Twente 50 % van de netto opbrengst resteert. Indien de hoofdsom tot 7,5 miljoen is afgelost wordt de drempel 1,5 miljoen euro.

Klopt dus niet wat je zegt.
Oud 17-04-2008, 16:26   #26
Superkip
Registered User
Superkip's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door Eitje
Ik geloof dat ze €20 miljoen bij de gemeente hebben geleend en €20 miljoen van banken, particuleren enz.

Is de verbouwing van het stadion hierin meegerekend ?
Oud 17-04-2008, 16:27   #27
Errie
100% Tukker
Errie's Avatar

Wat dacht je zelf...?
Oud 17-04-2008, 16:27   #28
Errie
100% Tukker
Errie's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door JPM
Als aanvullende zekerheid is afgesproken dat bij incidentele baten (verkoop spelers) dat van de netto baten (excl. kosten, tekengeld en belasting) van meer dan 1 miljoen euro 25 % aan de gemeente vervroegd wordt afgelost. De banken krijgen ook 25 % waardoor er voor FC Twente 50 % van de netto opbrengst resteert. Indien de hoofdsom tot 7,5 miljoen is afgelost wordt de drempel 1,5 miljoen euro.

Klopt dus niet wat je zegt.

Dat zie je goed, maar uiteindelijk ben je hetzelfde af. Alleen in dit geval blijft er 19mln bij de bank over en 19mln bij de gemeente.
Oud 17-04-2008, 16:34   #29
Superkip
Registered User
Superkip's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door Errie
Wat dacht je zelf...?

geen ide, mien zeun.
ik dacht dat de schuldeisers nog zo'n 15 miljoen zouden krijgen, geen 40.
geen idee ook wat de bouw kost.
en daarom .. de vraag.
Oud 17-04-2008, 16:36   #30
Fawkes
Brisingr raudhr!
Fawkes's Avatar

Stadion:
Citaat:
Origineel gepost door Superkip
geen ide, mien zeun.
ik dacht dat de schuldeisers nog zo'n 15 miljoen zouden krijgen, geen 40.
geen idee ook wat de bouw kost.
en daarom .. de vraag.

Die 40 miljoen is afgesloten om de bouw van het Stadion te financieren en het Stadion in eigen beheer te nemen. Daarnaast is de oude schuld aan de gemeente opgenomen in de nieuwe lening.

(Althans, als mijn geheugen mij niet in de steek laat, dus correct me if I'm wrong.)

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Soortgelijke onderwerpen
Onderwerp Auteur Forum Reacties Laatste Post
2e voorronde EL - 19 en 26 Juli - FC Inter Turku (Finland) PTBAT Europese wedstrijden 980 28-07-2012 20:40
Sparta Rotterdam - FC Twente Tommasi Eredivisie / Eerste Divisie 545 24-02-2009 21:27
Eredivisie: Seizoen 2007-2008 IJsbeer Eredivisie / Eerste Divisie 246 17-08-2007 13:02
Competitiestart 15/08 enschede65 Eredivisie / Eerste Divisie 72 09-07-2004 06:54