Terug naar de website
Ga Terug   FC Twente Online > Overig > Stamtafel | Chit-chat
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Post's van vandaag Markeer Forums als Gelezen
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 19-11-2007, 16:51   #1
Mister_TB
*****istrator
Mister_TB's Avatar

Stadion:105
Tactiek:Geen
Toto:-
Waarschijnlijk overname Grolsch 19-11-07

Grolsch komt zo goed als zeker in andere handen. De Brits/Zuid-Afrikaanse bierbrouwer SABMiller heeft een bod gedaan op de biermaker in Enschede. Bestuur en commissarissen van Grolsch steunen het bod.

SABMiller wil 48,25 euro betalen voor een aandeel Grolsch. Dat komt neer op een overnameprijs van 818 miljoen euro, bijna twee keer de beurswaarde van het bedrijf.

De beurskoers van Grolsch schoot vlak na de opening van de aandelenhandel in Amsterdam met ruim 75 procent omhoog. Dat is vooral leuk voor de familie De Groen, die de brouwerij in 1897 kocht en nog altijd rond éénderde van de aandelen bezit.

Reus
In termen van de internationale bierwereld komt de transactie neer op een overname van een dwerg door een reus. SABMiller is, na het Belgisch-Braziliaanse InBev, de op één na grootste bierbrouwer ter wereld.

Ter vergelijking: SABMiller brouwt jaarlijks tegen de 200 miljoen hectolieter, de jaarproductie van Grolsch is zo'n 3,5 miljoen hectoliter.

De leiding van SABMiller ziet Grolsch als een aantrekkelijke aanvulling op zijn bestaande merken, vooral voor de Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse markt. Ook in Centraal- en Oost-Europa ziet SABMiller groeikansen voor Grolsch. Merken die door SABMiller worden gemaakt zijn Miller Lite, Castle en Peroni.

Mislukt
Grolsch werd in 1615 opgericht en is één van de oudste ondernemingen van Nederland.

Het is niet de eerste poging van SABMiller om Grolsch over te nemen. Zeven jaar geleden probeerde SABMiller het ook al eens, maar dat mislukte.

Gerard Rijk, analist van ING en kenner van de biermarkt, is verrast door het nieuwe bod. Maar hij is niet verbaasd, gezien de grote vraag naar de duurdere biersoorten, de zogenoemde premiums. "Van deze exclusieve merken zijn er niet zoveel, maar Grolsch hoort daar met zijn statuur en beugelfles wel bij."

Distributiekanalen
Volgens Rijk is de overname goed nieuws voor de 900 werknemers van de Twentse bierfabriek. "Traditioneel doet Grolsch het goed in Nederland en Groot-Brittannië, maar in het SABMiller-verband krijgt het merk er veel nieuwe distributiekanalen bij."

De fabriek van Grolsch staat sinds 2004 ten zuidwesten van Enschede. Daarvoor werd Grolsch-bier gebrouwen in twee vestigingen, Groenloo (Oost-Gelderland) en Enschede-noord.

De overname past in de ontwikkelingen die de bierindustrie doormaakt. Zo doet Heineken pogingen om, samen met het Deense Carlsberg, de Britse brouwerij Scottish & Newcastle (S&N) in te lijven. De twee gegadigden verhoogden vorige week hun gezamenlijke bod, maar dat werd afgewezen.

Aldus NOS.NL

Ik vind het persoonlijk wel jammer dat nu weer een Nederlands bedrijf in handen van buitenlandse gigabedrijven valt. Zeker nu het 1 van de weinige ECHTE Twentse grote bedrijven is....
Mister_TB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-11-2007, 17:41   #2
Nicker
Registered User

Stadion:
Citaat:
Origineel gepost door Mister_TB
Ik vind het persoonlijk wel jammer dat nu weer een Nederlands bedrijf in handen van buitenlandse gigabedrijven valt. Zeker nu het 1 van de weinige ECHTE Twentse grote bedrijven is....

Het is wel jammer dat er weer een NL bedrijf wordt overgenomen, maar een Twents bedrijf is het niet hoor, het komt nog steeds uit de achterhoek.
Nicker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-11-2007, 18:21   #3
Jordy
ULTRAS VAK-P
Jordy's Avatar

Stadion:P
Prima zet van Grolsch. De aandelen schieten omhoog, zeker omdat het een internationaal opererend bedrijf is. Het biertje zal er niet minder om smaken.
Oud 19-11-2007, 18:24   #4
swbonline
Pierewaaier

tja heb je wat aan als je aandelen omhoog schieten.. als het verkoopt heb je ze niet meer

Zal voor ons weinig verandering brengen als consument zoals het er nu uit ziet. We zullen het eens op de lange termijn bekijken
Oud 19-11-2007, 18:27   #5
Jordy
ULTRAS VAK-P
Jordy's Avatar

Stadion:P
Citaat:
Origineel gepost door FctSwb
tja heb je wat aan als je aandelen omhoog schieten.. als het verkoopt heb je ze niet meer
Zal voor ons weinig verandering brengen als consument zoals het er nu uit ziet. We zullen het eens op de lange termijn bekijken

Ik snap het niet.....
Oud 19-11-2007, 18:58   #6
IJsbeer
Registered User

Is er dan niks meer heilig in dit land??
Oud 19-11-2007, 19:17   #7
Billy
Registered User
Billy's Avatar

Stadion:313
Citaat:
Origineel gepost door IJsbeer
Is er dan niks meer heilig in dit land??

Jawel Ijsbeer, de steun aan de PKK !
“Het was geweldig hier mee te doen, oude vrienden weer te zien, maar ik vond ook de reacties van de supporters geweldig! Vandaag heb je echt kunnen zien dat FC Twente de beste fans ter wereld heeft.” (Rahim Ouedragao)
Billy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-11-2007, 19:22   #8
IJsbeer
Registered User

Citaat:
Origineel gepost door Billy
Jawel Ijsbeer, de steun aan de PKK !

Vergeet niet jongen, voor een Turk is niets en niemand belangrijker dan de vlag!!
Oud 19-11-2007, 20:12   #9
Gosselkoop
Weekend fan

Stadion:102
Citaat:
Origineel gepost door IJsbeer
Vergeet niet jongen, voor een Turk is niets en niemand belangrijker dan de vlag!!

En zoals het er naar uitziet wappert die vlag volgend jaar in Zwitserland en Oostenrijk. Ze zeggen wel eens dat het gras bij de buren altijd groener is. Nou aan de Hengelosestraat is dat nu zeker van toepassing Levert zo'n 300 miljoen op voor de fam. Groen!
Oud 19-11-2007, 20:23   #10
henri kaspers
heubach en zo

Stadion:Nee
zo zie je maar alles is te koop in deze wereld nu is het grolsch en volgende week kan het wel een speler van twente zijn ...........
henri kaspers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-11-2007, 20:24   #11
IJsbeer
Registered User

Citaat:
Origineel gepost door gosselkoop
En zoals het er naar uitziet wappert die vlag volgend jaar in Zwitserland en Oostenrijk. Ze zeggen wel eens dat het gras bij de buren altijd groener is. Nou aan de Hengelosestraat is dat nu zeker van toepassing Levert zo'n 300 miljoen op voor de fam. Groen!

Kan de fam. Groen wel de Twentse Ros mee doen stijgeren! De Quote 500 is binnen handbereik
Oud 19-11-2007, 21:13   #12
fct
Registered User

Kan de FC hier nog financieel beter van worden??
fct is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-11-2007, 21:23   #13
Mister_TB
*****istrator
Mister_TB's Avatar

Stadion:105
Het SabMiller Grolsch Stadium, voor een luttele 1% van het overname bedrag. 8Mln
Mister_TB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-11-2007, 22:18   #14
nazario_fct
Twente-Foggia

Citaat:
Origineel gepost door Nicker
Het is wel jammer dat er weer een NL bedrijf wordt overgenomen, maar een Twents bedrijf is het niet hoor, het komt nog steeds uit de achterhoek.

Vakmanschap is Brummer , niks achterhoeks aan

Gerard Brummer over slogans en slangen

Hij is gediplomeerd vakfotograaf en goudsmid, maar altijd met reclame bezig en daar heeft hij ook zijn beroep van gemaakt. Dat is een erfenis van zijn vader, die bij bierbrouwer Grolsch in 1959 aan de wieg stond van de slogan ‘Vakmanschap is Meesterschap’. Onder het genot van enkele Westmalles een gesprek met Gerard Brummer (Enschede, 1951) over de menselijke neiging tot meer, de reclame als prikkel daartoe, de folder van de Makro als de slang in het paradijs, de man als hulpeloos schepsel, verzetshelden in vredestijd en over leven en dood: “De dood is vooral een probleem zolang je nog leeft. Ik ben er niet bang voor, want dat was ik ook niet toen ik geboren werd.”

“Mijn vader was een uitgesproken eigenzinnige reclameman, die als verkoopleider is begonnen bij de Grolsch onder de oude De Groen. Hij kwam van de gezamenlijke brouwers, die toen collectief campagne voerden onder het motto ‘Het bier was weer best’. Hij is toen naar de directie gestapt met de boodschap: geef mij vier ton en ik maak er een eigen merk van. Ze hebben toen wel hun nek uitgestoken, want het was in die tijd helemaal niet zo gebruikelijk om aan marketing te doen, bier was niet meer dan een simpele dorstlesser. Op een zondagmorgen, onder het scheren, heeft hij ‘Vakmanschap is Meesterschap’ bedacht, dat was echt zijn eureka-moment. Ik weet ook wel, dat veel anderen zich als de geestelijke vader beschouwen, maar zijn opvolger heeft tegen mij persoonlijk bevestigd dat het ook in de notulen van bestuursvergaderingen is terug te vinden.”

Hoe kwam hij op die koppeling van twee afzonderlijke waarden?

“Hij kon vreselijk goed schilderen en hij was eigenlijk liever zo’n vakman geweest. We hadden ook een smid in de familie en hij was ook graag in de smederij. Als je dan wilt laten weten dat je bier brouwt op ambachtelijke wijze, dan is het eigenlijk heel logisch, maar je moet er maar opkomen. Hij heeft er ook voor gepleit om de beugel als karakter van het merk te handhaven en te promoten. Klassieke muziek was een andere hobby van hem en hij kende Paul Huf van de grammofoonplatenhoezen, die moest de foto’s en de filmpjes gaan doen, en er moest ook een beetje barokke muziek bij. Iedereen verklaarde hem voor gek, maar hij zei letterlijk: ‘Let maar op, dit wordt een straatmelodie’ en inderdaad, iedereen kan het nu nog meefluiten. Ook dát was een idee van hem en ook dát is geadopteerd door een ander, de componist, die er later nog goede sier mee maakte.”

Hoe verklaar je het succes van de slogan, die nog altijd gebruikt wordt?

“Het is de kunst om de consument de keus te laten zodat hij zelf zijn conclusie kan trekken, dat is de kracht van de communicatie en het unieke van de slogan. Je moet zien te bereiken dat de mensen je leuk gaan vinden zonder dat je zelf zegt dat je leuk bent. Op het moment dat je een T-shirt gaat dragen met daarop de tekst ‘Ik ben heel bijzonder’, dan ga je de mensen vertellen wat ze moeten vinden en dat moet je niet willen. De beste campagnes zijn het resultaat van durf en visie. Je kunt van Freddie Heineken zeggen wat je wilt, maar hij heeft van zijn merk wel een persoonlijkheid gemaakt en dat is toch waar je als reclamemaker naar streeft.”

Dus een Grolschje gaat er bij jou wel in?

“Nou, mijn favoriete bier is de McChouffe, de gebrande moutvariant van La Chouffe, het Belgische kabouterbier, daar kan ik echt van genieten. Bovendien ben ik ben geen feestvierder, ik drink liever een wit wijntje, maar als ik pils drink, dan voel ik het aan mijn stand verplicht om Grolsch te drinken, bierkenners vragen Grolsch, nietwaar?”

Het lijkt wel reclame.

“Dat is het ook en ik heb ook daarover natuurlijk weer een mening. Ik denk dat de mens geneigd is tot meer, ik beschouw dat als een genetische fout en reclame prikkelt de gevolgen daarvan. Ik geloof oprecht dat in heel ver verleden binnen een bepaalde diersoort iets heel erg mis is gegaan, waardoor we steeds meer zijn gaan willen dan we strikt noodzakelijk nodig hebben om te leven. Adam en Eva waren volgens mij volmaakt gelukkig totdat die slang kwam. Dat was een signaal en zo werkt het nog steeds. In de folder van de Makro staat altijd wel iets dat je op dat moment toevallig net nodig hebt of handig vindt. De Makro-folder is de slang en wat er in staat is de appel.”

FORZA TWENTE , FORZA GROLSH!

http://cms.a3.nl/cms/loader.php/nl/.../analyse/00592/
nazario_fct is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19-11-2007, 23:53   #15
Nicker
Registered User

Stadion:
Daar kan, en wil ik niks tegen in brengen
Nicker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-11-2007, 18:00   #16
Wampie84
-

Stadion:Nee
Wel twee erg slecht getapte biertjes op de voorpagina van de TC Tub...
Wampie84 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20-11-2007, 18:06   #17
tukker202
Bedrijfsgek

Stadion:303
Citaat:
Origineel gepost door Wampie84
Wel twee erg slecht getapte biertjes op de voorpagina van de TC Tub...

Dat was ook het eerste dat mij opviel vanmorgen...
tukker202 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Soortgelijke onderwerpen
Onderwerp Auteur Forum Reacties Laatste Post
Het Grote Bord met Grolsch op de Kop... Gr.R. Oud spelers / medewerkers 72 23-01-2016 10:03
Grolsch in de aanbieding S04 Stamtafel | Chit-chat 36 11-06-2010 14:14
Grolsch drink je uit een .... Broer Konijn Stamtafel | Chit-chat 33 20-11-2005 16:37
Grolsch stersponsor GLANERBRUG Laatste Nieuws 21 30-10-2004 18:59
Grolsch verlengt contract met Ajax pepper Voetbal Nationaal | Internationaal 13 10-05-2004 19:50