Terug naar de website
Ga Terug   FC Twente Online > De Club > Bestuur | Beleid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Post's van vandaag Markeer Forums als Gelezen
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 10-08-2011, 23:33   #1
Redman
Hengeloos Haatkoar
Redman's Avatar

Stadion:27
Tactiek:Geen
Toto:-
Ik heb een wat lange aanloop nodig, maar hoop op een interessante discussie over de uitgaande toptransfers van FC Twente de afgelopen jaren. Een overzicht van de transfers van de afgelopen jaren (bron: transfermarkt.de). Vertrekkende spelers waarvoor een significant geldbedrag is betaald:

2007/2008:
Kennedy (Ajax) 1.300.000 (gelimiteerde transfersom, marktwaarde was flink hoger)

2008/2009:
Orlando Engelaar (Schalke 04) 5.500.000
Karim El Ahmadi (Feyenoord) 5.000.000
Rob Wielaert (Ajax) 3.000.000
Luke Wilkshire (Dinamo Moskou) 2.200.000

2009/2010
Eljero Elia (HSV) 9.000.000
Edson Braafheid (Bayern München) 2.000.000
Marko Arnautovic (verhuurd aan Inter met optie tot koop)

2010/2011
Marko Arnautovic (Werder Bremen) 6.200.000
Ronnie Stam (Wigan Athletic) 4.000.000
Cheick Tioté (Newcastle United) 3.500.000

2011/2012
Theo Janssen (Ajax) 3.000.000

We mogen met een enkele uitzondering (Tioté, Janssen pas net vertrokken) toch concluderen dat praktisch alle spelers (grotendeels) mislukt zijn bij hun nieuwe club of anders gezegd: niemand heeft de succesvolle lijn kunnen doortrekken en de verwachtingen kunnen inlossen. En dan heb ik het nog niet eens over spelers, die zijn vertrokken zonder fee en ook elders niet kunnen excelleren (Touma, Stoch, Rajkovic).

Centrale vraag is: hoe kan dit?
Mentaliteit van het ‘mogen’ naar het ‘moeten’ presteren? Boven zichzelf uitstijgen bij FC Twente door de juiste randvoorwaarden (goed team, club in de lift, begeleiding), maar eigenlijk niet genoeg zijn voor de gemaakte stap? Verkeerd gescout door de aankopende club? Blessures cq lichamelijk niet de stap kunnen maken? Hierin ben ik vooral op zoek naar de gemene deler bij deze spelers... Het kan mijns inziens geen toeval zijn dat het overgrote deel van de vertrokken topspelers uit Enschede niet de verwachte kwaliteiten leveren op een ander veld.

Daarnaast: hoe zien jullie de toekomst?
De volgende ronde transfers komt eraan voor dit seizoen (Janssen net vertrokken, Douglas met aflopen contract, Ruiz in de belangstelling). Ik ben benieuwd of zij wél de verwachting kunnen inlossen. Ik hoop echt dat we een topper kunnen afleveren in de komende jaren. Het zal mijns inziens belangrijk zijn voor de naam en faam van FC Twente, maar ook de voor marktwaarde van de spelers op langere termijn. Had Twente een meer succesvolle trackrecord gehad, dan was Ruiz allang verkocht (voor mijn gevoel). Of is de stap van FC Twente/Nederlandese competitie te groot geworden? De transfer van Suarez van Ajax naar Liverpool van 26,5 miljoen zegt mij van niet...

Ik ben benieuwd naar jullie wijsheden!

Laatst aangepast door Redman : 10-08-2011 om 23:41.
Redman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-08-2011, 23:45   #2
Tiroler
Registered User
Tiroler's Avatar

Stadion:
Citaat:
Origineel gepost door Redman
Ik heb een wat lange aanloop nodig, maar hoop op een interessante discussie over de uitgaande toptransfers van FC Twente de afgelopen jaren. Een overzicht van de transfers van de afgelopen jaren (bron: transfermarkt.de). Vertrekkende spelers waarvoor een significant geldbedrag is betaald:

2007/2008:
Kennedy (Ajax) 1.300.000 (gelimiteerde transfersom, marktwaarde was flink hoger)

2008/2009:
Orlando Engelaar (Schalke 04) 5.500.000
Karim El Ahmadi (Feyenoord) 5.000.000
Rob Wielaert (Ajax) 3.000.000
Luke Wilkshire (Dinamo Moskou) 2.200.000

2009/2010
Eljero Elia (HSV) 9.000.000
Edson Braafheid (Bayern München) 2.000.000
Marko Arnautovic (verhuurd aan Inter met optie tot koop)

2010/2011
Marko Arnautovic (Werder Bremen) 6.200.000
Ronnie Stam (Wigan Athletic) 4.000.000
Cheick Tioté (Newcastle United) 3.500.000

2011/2012
Theo Janssen (Ajax) 3.000.000

We mogen met een enkele uitzondering (Tioté, Janssen pas net vertrokken) toch concluderen dat praktisch alle spelers (grotendeels) mislukt zijn bij hun nieuwe club of anders gezegd: niemand heeft de succesvolle lijn kunnen doortrekken en de verwachtingen kunnen inlossen. En dan heb ik het nog niet eens over spelers, die zijn vertrokken zonder fee en ook elders niet kunnen excelleren (Touma, Stoch, Rajkovic).

Centrale vraag is: hoe kan dit?
Mentaliteit van het ‘mogen’ naar het ‘moeten’ presteren? Boven zichzelf uitstijgen bij FC Twente door de juiste randvoorwaarden (goed team, club in de lift, begeleiding), maar eigenlijk niet genoeg zijn voor de gemaakte stap? Verkeerd gescout door de aankopende club? Blessures cq lichamelijk niet de stap kunnen maken? Hierin ben ik vooral op zoek naar de gemene deler bij deze spelers... Het kan mijns inziens geen toeval zijn dat het overgrote deel van de vertrokken topspelers uit Enschede niet de verwachte kwaliteiten leveren op een ander veld.

Daarnaast: hoe zien jullie de toekomst?
De volgende ronde transfers komt eraan voor dit seizoen (Janssen net vertrokken, Douglas met aflopen contract, Ruiz in de belangstelling). Ik ben benieuwd of zij wél de verwachting kunnen inlossen. Ik hoop echt dat we een topper kunnen afleveren in de komende jaren. Het zal mijns inziens belangrijk zijn voor de naam en faam van FC Twente, maar ook de voor marktwaarde van de spelers op langere termijn. Had Twente een meer succesvolle trackrecord gehad, dan was Ruiz allang verkocht (voor mijn gevoel). Of is de stap van FC Twente/Nederlandese competitie te groot geworden? De transfer van Suarez naar Liverpool van 26,5 miljoen zegt mij van niet, maar FC Twente kan voorlopig geen equivalent leveren.

Ik ben benieuwd naar jullie wijsheden!

Vraag het me ook al een tijdje af, maar een sterk antwoord kan niet gegeven worden.

Het is een ongelukkige combinatie van pech (Elia), verkeerd gebruikt worden (Janssen, Kennedy), gegokt en verloren op een hoger (maar wel de financiele benefits) (Stam, Engelaar, Wieleart), maar ook iets simpels als: cultuur.

Ik denk dat velen wel eens onderschatten hoe goed het voor de carriere van iemand kan zijn als je in het rustige Twente moet wonen en werken. Geen bedreigingen op trainingen, niemand die thuis bij je langskomt (alhoewel, zou Sjakie ons bezoek nog herinneren ), of praktisch van je eist dat je snuivend op de plee van een club met een topmodel wordt betrapt.

Het kan ook de voorlopige mismatch zijn tussen het team FC Twente en de club FC Twente. Het eerste doet mee in de top, het tweede groeit daar naar toe, zit nu eenmaal in een langzamer proces. Kan zijn dat sommige clubs daar geen rekening mee houden. Slagen in het moeilijke Amsterdam is ook een kwaliteit, een kwaliteit die pas zeer langzaam aan bod komt in Enschede.
Tiroler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10-08-2011, 23:56   #3
Grösmeajer
Registered User
Grösmeajer's Avatar

Stadion:Nee
Interessant topic. Maar denk dat er niet één gemene deler te vinden is die alle spelers betreft. Per speler zijn het verschillende combinaties van de genoemde factoren, denk ik.

Mmm.. lekker denkvoer!
Oud 10-08-2011, 23:59   #4
Rik1982
Registered User

Het heeft ook wel met kwaliteit te maken. Kwaliteit van de trainers, maar ook van de spelers. We hebben hier de voorgaande jaren topcoaches gehad die precies bij de elftallen pastten. Komt ook een beetje geluk bij kijken, de gekozen speelstijl pastte precies bij het team. Je ziet nu met nieuwe aankopen toch spelers langzaam aan buiten de boot vallen, omdat ze maar voor 1 speelstijl geschikt zijn. Wat dat aangaat zou ik er helemaal niet raar van opkijken als aan het einde van het seizoen alleen Douglas nog over is in de basis, van het kampioensteam.

Hoe je het ook wendt of keert hadden wij de laatste seizoenen gewoon een aparte speelstijl. Heel langzaam, gecontroleerd. In een heel rustig tempo opbouwen naar voren, continu je opties overwegen. Bal vasthouden op techniek of kracht, en bijsluiten, maar alles gecontroleerd. Een speler als Tiote lag dat al niet, die wilde sneller, veel sneller. Liep zich kapot omdat de rest van de spelers daar niet in mee kon of wilde. Janssen gaat er ook tegenaan lopen bij Ajax, die combineren ook veel vlotter. Kennedy is er al tegenaan gelopen, net als Engelaar, Wielaert etc.

Spelers die wel een tempo hoger aankunnen zijn Wilkshire, Tiote, Elia, Arnautovic, El Ahmadi. Die zie ik ook nog slagen. Al is El Ahmadi ook enorm afhankelijk van iemand naast zich die wel kan scoren en verdelen. Van het huidige team gaan er meer slagen in het buitenland, ook Rosales, De Jong, Douglas, Mihaylov, Chadli, John en Berghuis kunnen dit wel, gek genoeg heb ik hier juist bij Ruiz m'n twijfels bij. Geweldenaar aan de bal, steekpass, alles heeft ie, maar je ziet hem ook zelden versnellen, ballen in 1x doorspelen etc. Komt naar de bal, controleert hem, gooit de kont erin begint te dribbelen en doet iets briljants, maar wel na eerst alle opties overwogen te hebben, alles bekeken te hebben. Wat Berghuis wel eens doet, naar de bal toe, kaatsen, en meteen de diepte ingaan zie je bij Ruiz eigenlijk nooit.
Rik1982 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-08-2011, 00:08   #5
emtec
Registered User

Denk dat het een combinatie is van toeval en het feit dat de meeste van die spelers gewoon hele redelijke bruikbare spelers waren en niet meer dan dat. Rob Wielaert is jarenlang een onzichtbare speler geweest in Nederland. Marko Arnautovic heeft de mentaliteit van Ballotelli. Ronnie Stam is ook al die jaren niet meer geweest dan een bruikbare back maar absoluut niet geschikt om in Engeland op het hoogste niveau mee te draaien. Bij Twente had die bijna geen verdedigende rol en kon die de hele wedstrijd lekker opkomen.
emtec is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-08-2011, 00:11   #6
Tukkers Delight
Registered User
Tukkers Delight's Avatar

Stadion:
Complimenten voor je uitgebreide en gedetailleerde openingspost.

Zoals Grösmeajer al aangeeft is er geen gemene deler. Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen de spelers uit dit rijtje die het echt niet gered hebben bij hun nieuwe club (Kennedy, Wielaert en Braafheid), de twijfelgevallen (Engelaar, El Ahmadi, Stam en Arnautovic) en de spelers die wel geslaagd zijn (Wilkshire, Elia en Tioté).

Op basis van deze selectie kun je al concluderen dat het niveau niet bepalend is voor het al dan niet slagen van een speler (Kennedy redt het niet bij Ajax, Tioté wel bij NUFC), opvallend is wel dat de spelers die het wél gered hebben stuk voor stuk winnaars zijn (ook Elia) daar waar je bij Engelaar, El Ahmadi, Braafheid, Wielaert en Kennedy zou kunnen twijfelen aan hun mentale weerbaarheid.

Andere gevallen zijn wel duidelijk vermoed ik, voor Braafheid was de stap te groot, bij Twente was hij al geen onbetwiste uitblinker en Bayern is Europese top. Arnautovic heeft het talent maar zijn gedrag zit hem in de weg, daarnaast had hij bij Inter te maken met een coach die het niet in hem zag zitten, ondanks dat moet hij het bij Werder met gemak kunnen redden. Wielaert is een geval verkeerd gescout, naast Douglas kon hij uitblinken naast een opbouwend sterke verdediger als Vertonghen kwamen zijn zwakke punten aan het licht. Hetzelfde geldt denk ik voor Kennedy hoewel de stap van Twente naar Ajax destijds groter was dan nu het geval zou zijn.

Een ander belangrijk punt is dat bij Twente spelers intensief worden begeleid met als doel hen beter te maken (denk aan Luuk de Jong waarvoor contractueel een stappenplan is vastgelegd), bij topclubs gaat men ervan uit dat een speler een bepaald niveau heeft en wordt er weinig of geen aandacht besteed aan hun zwakke punten, trainingen dienen er voor om te herstellen of om tactisch te trainen maar niet om individuele spelers te verbeteren.

Just my two cents... (overigens kloppen de genoemde transferbedragen voor geen meter, Tioté en Arnautovic hebben (bijna) het dubbele opgebracht van de bedragen die genoemd worden.

Laatst aangepast door Tukkers Delight : 11-08-2011 om 00:14.
Tukkers Delight is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-08-2011, 15:39   #7
CAT.C.
Registered User

Veelal door de verkeerde kleur van de schoenen!
CAT.C. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-08-2011, 15:53   #8
spieker
Ultras Vak-P

Stadion:29
Citaat:
Origineel gepost door CAT.C.
Veelal door de verkeerde kleur van de schoenen!

Dat weet ik wel zeker.
Oud 11-08-2011, 16:22   #9
asjbakkie
ontringt
asjbakkie's Avatar

Stadion:snik
Toppie! Zoals eerder aangegeven.......mooie openingspost en mooi vervolg! Kan helaas niets aanvullen want, volgens mij, is alles nu al verteld!
Oud 11-08-2011, 20:22   #10
Dirty Harry
Oi va voi
Dirty Harry's Avatar

Stadion:105
Hengeloos Haatkoar!
Oud 11-08-2011, 20:34   #11
Giejie
Registered User
Giejie's Avatar

om er toch maar een suggestie in te gooien en (tegen beter weten in) een gemene deler te noemen, ik denk dat het allemaal met vertrouwen en prestatiedruk te maken heeft.

De bovengenoemde spelers hebben allen in het begin bij Twente fouten gemaakt, maar de coach hield vertrouwen. Langzaam aan groeiden ze naar het niveau dat ze hadden bij hun vertrek.
Kennedy en Wielaert bij ajax kregen die tijd niet. Ze moesten direct presteren en ze werden door het halve elftal geschoven wanneer het even niet liep. Arnautovic kreeg van Mourinho bij voorbaat al niet het vertrouwen, Veh zag het niet zo in Elia zitten (en Elia heeft natuurlijk macel janssen op zijn positie).
Engelaar krijgt daarentegen veel te veel vertrouwen van Rutten, maar weet dat het publiek bij schalke en psv hem liever naast dan op het veld zien. Daarnaast kon hij (net als El ahmadi) zich niet snel genoeg aanpassen aan de andere manier van spelen. Bij Twente zat het positiespel gewoon heel goed in elkaar.

Tiote doet het volgens mij prima bij NewCastle, Janssen is nog even afwachten en Wilkshire heb ik niet zoveel kijk op.

Maar mijn conclusie is dat 'vertrouwen' en 'geduld' de codewoorden zijn, die de spelers bij hun nieuwe club niet kregen.
Giejie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-08-2011, 20:44   #12
Poldertukker
Registered User

Citaat:
Origineel gepost door Giejie
Kennedy en Wielaert bij ajax kregen die tijd niet. Ze moesten direct presteren en ze werden door het halve elftal geschoven wanneer het even niet liep.

Wielaert is min of meer belazerd bij Ajax. Het eerste halve seizoen onder Van Basten speelde hij alle wedstrijden. Aan het begin van seizoen 2009/10 onder Jol speelde hij ook nog, tot en met de derde wedstrijd tegen PSV. Vervolgens is hij ernaast komen te staan en was hij ook niet goed genoeg meer voor de reservebank. Zonder een verklaring is hij uit de selectie gezet: http://www.soccernews.nl/news/82839..._me_geze gd%22
Poldertukker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-08-2011, 21:00   #13
Giejie
Registered User
Giejie's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door Poldertukker
Wielaert is min of meer belazerd bij Ajax. Het eerste halve seizoen onder Van Basten speelde hij alle wedstrijden. Aan het begin van seizoen 2009/10 onder Jol speelde hij ook nog, tot en met de derde wedstrijd tegen PSV. Vervolgens is hij ernaast komen te staan en was hij ook niet goed genoeg meer voor de reservebank. Zonder een verklaring is hij uit de selectie gezet: http://www.soccernews.nl/news/82839..._me_geze gd%22

Deels. Hij speelde veel onder Van Basten, maar nooit in de rol waarvoor hij gehaald was, het leiden van de defensie. Daarnaast speelde hij de ene keer in de mandekking, dan als libero, weer een ander keer in een 3mans verdediging. Dat is niet lekker aanpassen aan een nieuwe omgeving en het beste uit je te halen.
Giejie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-08-2011, 21:07   #14
Rik1982
Registered User

Heeft gewoon met kwaliteit te maken bij al die spelers. Kijk naar de manier van bewegen, vergelijk het met spelers die wel internationaal doorbreken en je vindt het antwoord. Ze hebben geluk gehad dat ze bij ons in een situatie terechtkwamen dat wat ze konden ook optimaal uitgebuit werd. Vergelijk het bijv. eens met Man United. Je kunt dat hele elftal van hun naar Chelsea of naar City slepen en d'r zullen d'r maar 2 of 3 de basis halen. Maar doordat ze mentaal op en top voorbereid worden en de kwaliteiten van de spelers aansluiten bij elkaar worden zij kampioen, en niet die andere clubs.

Explosiviteit, reactievermogen, wendbaarheid en balcontrole is wat er in de top gevraagd wordt, het gros mistte gewoon 1 of meer van die kwaliteiten. Elia, Tiote, Wilkshire, Arnautovic, Chadli, Douglas, De Jong, Berghuis hebben die kwaliteiten wel en gaan gewoon slagen of zijn al min of meer geslaagd. Mentale kracht is ook een ondergeschoven paardje, op basis waarvan wij de successen onder McClaren hebben behaald. Ik durf zelfs met relatieve zekerheid te stellen dat als onze spelers mentaal intensiever waren begeleid we ook afgelopen seizoen met afstand kampioen waren geworden.
Rik1982 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-08-2011, 21:10   #15
STK53
Registered User

Ik meen te weten dat ik het voorheen niet altijd met Rik 1982 eens was, maar de laatste 2 posts spreken mij ten zeerste aan!
STK53 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11-08-2011, 22:38   #16
hogelander
Registered User

Twente is een club met beperkte financiele mogelijkheden, zelfs in vergelijking met Ajax en PSV. Een club met beperkte mogelijkheden focust op teamprestatie en alles wat daar bij komt kijken. Een rijkere club zal zich eerder op het individu focusen.

Er zijn onderhand heel veel voorbeelden van spelers die hier de beste periode van hun loopbaan hebben gehad. Dat kan geen toeval meer zijn. We mogen trots zijn op onze begeleidings en trainersstaf dat ze over het algemeen het beste uit spelers halen. Het nadeel daarvan is dat waarschijnlijk de indruk gewekt wordt dat iedere willekeurige speler wel rendeert bij Twente, maar dat dat bepaald geen kwaliteitsgarantie is. En dat is natuurlijk ook zo. Theo Janssen heeft goed bij ons gespeeld bij de gratie van het harde werk van Wout Brama, bijvoorbeeld. Maar het feit dat andere clubs de teamprestatie niet zien en dat ze denken dat de prestaties van Twente te danken zijn aan individuele prestaties, en niet het team, is niet het probleem van Twente maar dat van andere clubs.

Wat mij betreft snapt Twente het. Voetbal is een teamsport, de een vult de ander aan, met 11 Messis op het veld win je niks, je hebt altijd een paar Brama's nodig. Het feit dat Twente al jaren een luis in de pels is van Ajax en PSV bewijst dat.

Wat betreft de transferwaarde van onze spelers, dat heeft natuurlijk ook met onze status in Europa te maken. Ook al kun je er weinig van, als je Ajax speler bent wordt je gewoon hoger ingeschaald. Die status van Twente zal echt wel organisch groeien.

Ruiz is overigens buitencategorie, net zoals Arnautovic en Elia dat waren/zijn. Maar zelfs die drie hebben een team nodig. Laten we niet vergeten dat zelfs iemand als Bergkamp kon mislukken bij Inter.
hogelander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12-08-2011, 00:17   #17
Redalert67
Oostfront

De spelers die hier weggaan zijn middelmatige spelers die goed werden door onze clubbegeleiding en de tomeloze aanmoediging van de 12e man. Daardoor gingen ze hier goed spelen en zichzelf overschatten. Een speler die goed pas in ons systeem is nog geen garantie dat die elders ook rendeert. De kopende clubs werd een rad voor de ogen gedraaid. Conclusie: wij zijn als supporters de ondergang van onze vertrekkende spelers. Dat geeft niks, het levert ons geld op met de mogelijkheid om verder te groeien. Het is alleen frappant dat die spelers dat zelf niet willen zien, maar ja de gemiddelde speler kan net het woord euro spellen. Wij scoren in de wijk, zij scoren zich rijk.

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Soortgelijke onderwerpen
Onderwerp Auteur Forum Reacties Laatste Post
Zomerfeesten fan17 Stamtafel | Chit-chat 146 22-06-2012 14:26
Speelschema Eredivisie 2011-2012 Bella Roma Eredivisie / Eerste Divisie 250 05-08-2011 19:47
Wij gaan EUROPA in!! Red Nation Europese wedstrijden 811 01-08-2008 12:59
Competitieprogramma 06/07 grolschtukker Eredivisie / Eerste Divisie 186 26-07-2006 00:55