Terug naar de website
Ga Terug   FC Twente Online > Overig > Voetbal Nationaal | Internationaal
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Post's van vandaag Markeer Forums als Gelezen
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 13-12-2007, 00:03   #1
BadMuts
Kale gek
BadMuts's Avatar

Stadion:106
Tactiek:Geen
Toto:-
Vandaag in de papieren VI;

De eredivisieclubs zijn het met meer dan een maand vertraging toch eens geworden over de veiling van de tv-rechten.
De zogenoemde tender komt op 17 december op internet te staan, maar VI is al volledig op de hoogte.

Potentiële kopers kunnen straks gaan bieden op verschillende pakketten. De Belangrijkste daarvan is de set met liverechten voor de komende 5 jaar.
Dat pakket moet, net als in de ons omringende landen, voor de Eredivisieclubs de hoofdprijs opleveren. De liveduels zullen vanaf volgend seizoen niet meer op de vrijdag te zien zijn. De eredivisie CV biedt via de tender rechtstreekse duels aan op zaterdag om 19:00 en 20:45 uur. Op zondag is er ruimte voor 2 live-uitzendingen. De eerste wedstrijd begint om 14:00 uur, de 2e is optioneel: het beginsignaal klinkt om 16:00 of om 18:00 uur.

Los van de liverechten kan ook worden geboden op de samenvattingen voor de komende 3 jaar. De highlights moeten op zaterdag- en zondagavond op de buis komen. In verband met de Mediawet mag de zondagse uitzending in ieder geval niet later dan 21:00 beginnen. Maar er is nog een doorbraak.

Zo is er na langdurig geruzie eindelijk een oplossing voor de verdeling van de nieuwe tv-gelden. De clubs kwamen overeen het geld grofweg te verdelen langs twee lijnen:

1.) De ene helft word toegekend via de positie op de ranglijst.

2.) De andere helft aan de hand van de C(lub) P(ositioning) M(atrix).

De laatste is een nieuw fenomeen dat werd ontwikkeld door het Duitse bureau Sport+Markt. Dat bedrijf maakte al naam in de grote voetballanden met de scanmethode, waarmee het virtuele waarde van clubs kan meten. In Nederland voert Ajax deze CPM-rangschikking aan, gevolgd door PSV, Feyenoord en AZ. In de verdeling is wel een nivelleringsfactor ingebracht om kleine clubs als Excelsior te compenseren.

De ruzie om de tv-tender begon maanden geleden met de brief van AZ en Ajax, die dreigden hun rechten zelf te gaan vermarkten.
Die dreiging is nog steeds niet helemaal verdwenen. Zo zit de tender vol ontsnappingsclausules.
Clubs behouden zich het recht om gedurende de biedtijd op de tender nog gebruik te maken van andere opties.
Saillant is dat de clubs op deze manier nog kunnen afzien van tegenvallende biedingen van de zendgemachtigden. Er zit mogelijk wel een bijzonder zwak punt in de tender. Afgelopen maand zag het er namelijk nog naar uit dat de toch al rammelende tender niet eens een definitieve competitievorm kan aanbieden.
De clubs konden het vooral niet eens worden over de verkleining van de Eredivisie.
Daardoor is het onduidelijk op welke hoeveelheid duels de geinteresseerden straks bieden. Wél is duidelijk dat de play-offs in de huidige vorm vrijwel zeker zullen sneuvelen.
--------------------------------------------

Ben benieuwd wat de meningen hierover zijn.

Komt er op neer dat de Eredivisie zal krimpen en de 1e divisie ook. Daaronder zouden dan 2 a 3 Topklassen moeten komen voor de amateurs. Hierdoor zou het mogelijk kunnen zijn dat amateurclubs promoveren naar de 1e divisie of zelfs de ere divisie. Maar ook vice versa.

vind zelf dat het er wel leuker op word qua competitievorm.

alleen de verdeling van de tv-gelden, waarbij die CPM tool word gebruikt. Hierin staat AZ als 4e. Weet niet waar het op gebaseerd is, maar AZ is (in mijn ogen) nog geen topclub zoals ze zo graag willen zijn.
Oud 13-12-2007, 00:22   #2
Mrkela'76
FCT ' 82
Mrkela'76's Avatar

Stadion:29
Ik vind het maar niks die wedstrijden op zondag die al 14.00 beginnen.
Lastig voor mensen die zelf in het amateurvoetbal betrokken zijn.

Of om 16.00/18.00, ben je mooi laat weer thuis na een reisje Groningen/Kerkrade.
Mrkela'76 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-12-2007, 00:49   #3
Tiroler
Registered User
Tiroler's Avatar

Stadion:
Citaat:
Origineel gepost door markstorovic
Ik vind het maar niks die wedstrijden op zondag die al 14.00 beginnen.
Lastig voor mensen die zelf in het amateurvoetbal betrokken zijn.

Of om 16.00/18.00, ben je mooi laat weer thuis na een reisje Groningen/Kerkrade.

Je kan het ook omdraaien he...

14u lekker handig voor Groningen of Rotterdam.

18u lekker handig voor de amateurs.
Tiroler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-12-2007, 10:39   #4
Thijba
Registered User

Stadion:22
Citaat:
Origineel gepost door BadMuts
Ben benieuwd wat de meningen hierover zijn.

Komt er op neer dat de Eredivisie zal krimpen en de 1e divisie ook. Daaronder zouden dan 2 a 3 Topklassen moeten komen voor de amateurs. Hierdoor zou het mogelijk kunnen zijn dat amateurclubs promoveren naar de 1e divisie of zelfs de ere divisie. Maar ook vice versa.

vind zelf dat het er wel leuker op word qua competitievorm.

alleen de verdeling van de tv-gelden, waarbij die CPM tool word gebruikt. Hierin staat AZ als 4e. Weet niet waar het op gebaseerd is, maar AZ is (in mijn ogen) nog geen topclub zoals ze zo graag willen zijn.

Het lijkt mij ook wel een verijking deze opzet, echter ben het ook met je eens over AZ...
Hoezo AZ 4e?? Op basis v.d. laatste jaren??
1) ze zijn nog géén Topploeg
2) op de Eeuwige ranking staan ze denk ik ergens op een 15e plek, en staat onze eigen FCT denk ik 4e dussss ben flikkerop met die Nep ploeg!!!
Laat het extra geld dan ook daar komen waar het hoord en dus bij ons op basis van Historie!!!!
Oud 13-12-2007, 10:47   #5
P.Zonnebloem
Registered User
P.Zonnebloem's Avatar

Lijkt me logisch dat zo'n CPM is gebasseerd op, pak hem beet, de laatste 5 jaar.
In dat licht bezien lijkt me die 4e plek van AZ wel realistisch.

Het is ook niet realistisch om Twente te gaan beoordelen op prestaties van 25 jaar geleden.
Als Twente gewoon gestaag blijft groeien qua prestaties staan we zelf ook in no-time weer in de top 5.
P.Zonnebloem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-12-2007, 10:56   #6
Edwin_Borne
Offline kan altijd nog...

Stadion:Nee
Citaat:
Origineel gepost door P.Zonnebloem
Lijkt me logisch dat zo'n CPM is gebasseerd op, pak hem beet, de laatste 5 jaar.
.

Maar in dat licht bezien is het niet logisch dat Ajax de eerste plaats heeft en PSV niet.
Denk dat het niet alleen met prestaties te maken heeft. De waarde van Ajax is natuurlijk door de rijke historie bereikt.
Edwin_Borne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13-12-2007, 11:33   #7
Ricky
Zeikerd forever...
Ricky's Avatar

Stadion:312
Citaat:
Origineel gepost door P.Zonnebloem

Het is ook niet realistisch om Twente te gaan beoordelen op prestaties van 25 jaar geleden.
Als Twente gewoon gestaag blijft groeien qua prestaties staan we zelf ook in no-time weer in de top 5.

CPM heeft geen zak met posities op ranglijst oid te maken. Het is puur een marketingtool bedacht door een aantal commercieel economen. Hiermee wordt het commercieel potentieel van een club bepaald. Al met al probeert men dus iets subjectiefs objectief te krijgen, iets waarmee je alle kanten op kunt dus...
Oud 14-12-2007, 01:01   #8
BadMuts
Kale gek
BadMuts's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door Ricky
CPM heeft geen zak met posities op ranglijst oid te maken. Het is puur een marketingtool bedacht door een aantal commercieel economen. Hiermee wordt het commercieel potentieel van een club bepaald. Al met al probeert men dus iets subjectiefs objectief te krijgen, iets waarmee je alle kanten op kunt dus...

Klopt idd, de waarde van een club word ingeschat en aan de hand daarvan word er een lijst gemaakt.

Echter, als je zou kijken na de laatste 5 jaar dan is PSV veel landskampioen gespeeld en heeft veelvuldig CL gespeeld.
Ajax in dat opzicht veel minder. Ajax is daarentegen wel weer beursgenoteerd. Zal wellicht ook wel meewegen.
TV-gelden vind ik zowiezo eigenlijk wel raar verdeelt. Je speelt met 18 clubs in de Eredivisie. De rechten worden verkocht voor de gehele eredivisie. Dan zouden ook alle clubs recht hebben op evenveel geld c.q. verdeling.
Maar de toch al "rijke" clubs krijgen meer en de armen worden armer.
Als ze dan toch de competitie spannender willen maken dan zou je ook zoiets recht moeten trekken. Dan kunnen de "onderste" clubs wellicht wat meer geld aan betere spelers besteden en zo een beter elftal wat, als het goed is, zou moeten resulteren in beter voetbal en mooiere wedstrijden.

Lijkt me....
Oud 14-12-2007, 10:14   #9
Ricky
Zeikerd forever...
Ricky's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door BadMuts
TV-gelden vind ik zowiezo eigenlijk wel raar verdeelt. Je speelt met 18 clubs in de Eredivisie. De rechten worden verkocht voor de gehele eredivisie. Dan zouden ook alle clubs recht hebben op evenveel geld c.q. verdeling.
Maar de toch al "rijke" clubs krijgen meer en de armen worden armer.
Als ze dan toch de competitie spannender willen maken dan zou je ook zoiets recht moeten trekken. Dan kunnen de "onderste" clubs wellicht wat meer geld aan betere spelers besteden en zo een beter elftal wat, als het goed is, zou moeten resulteren in beter voetbal en mooiere wedstrijden.

Lijkt me....

Als "theoretisch communist" spreekt me deze eerlijke verdeling ontzettend aan. In de praktijk blijken deze mechanismen echter niet te werken (of je krijgt gekunstelde systemen zoals het Amerikaanse (!) draftsysteem. UEFA en dergelijke instituten staan hier ook helemaal niet achter (zie Champions League). Verschillen zullen er altijd zijn en uiteindelijk hebben de grote clubs ook wel inzien dat ze "de zwakkeren" nodig hebben om een competitie te vormen. Dan slaat de nivellering vanzelf weer toe...
Oud 14-12-2007, 11:28   #10
Coyote
Hals und Beinbruch
Coyote's Avatar

Stadion:
De TV-gelden moeten gewoon gelijk verdeeld worden over alle clubs. Principe-kwestie.
Oud 14-12-2007, 14:27   #11
RITC71
100% Tukker
RITC71's Avatar

Stadion:103
Die CPM heeft er gewoon te maken met het potentieel aan kijkers wat geintresseerd zou zijn in een wedstrijd op TV. Daarom staat Ajax hoger dan PSV. AZ staat nu schijnbaar hoger dan Twente, maar in potentieel kunnen Heerenveen, Twente, Utrecht niet ver achter staan.
RITC71 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-12-2007, 19:37   #12
Billy
Registered User
Billy's Avatar

Stadion:313
Voetbalsamenvattingen op zondag naar 20.00 uur

De samenvattingen van de eredivisiewedstrijden op zondag zijn vanaf volgend voetbalseizoen om 20.00 uur in plaats van 19.00 uur te zien. Dat schrijft de nieuwe televisietender voor, die maandag door de Eredivisie CV is gepubliceerd.

"De belangrijkste reden voor deze wijziging is om betaaltelevisie aantrekkelijker te maken'', aldus directeur Alex Tielbeke van de ECV. "In vergelijking met het buitenland blijft de Nederlandse markt in dat opzicht achter.''

Om betaaltelevisie interessanter te maken veranderen de aanvangstijdstippen van de wedstrijden op zondag. Het eerste eredivisieduel begint vanaf komend seizoen om 14.00 uur, gevolgd door een wedstrijd om 16.00 uur en een om 18.00 uur. Om de live-wedstrijden niet gelijktijdig met de samenvattingen op televisie te hebben, beginnen de samenvattingen, op het open net, pas om 20.00 uur.

De verdeling van wedstrijden blijft hetzelfde. Op vrijdag wordt er een duel gespeeld, op zaterdag en zondag vier. Ook op vrijdag en zaterdag zijn samenvattingen van de wedstrijden te zien.

De ECV biedt twee hoofdpakketten aan: een samenvattingspakket en een live-pakket. Binnen dit live-pakket zijn weer drie verschillende pakketten van toepassing. Daarnaast is er een radiopakket, een mobiel telefoonpakket en een pakket voor de samenvattingen van de eredivisie voor vrouwen. Er kan geboden worden op een contractduur van drie, vier en vijf jaar. Nadat de biedingen binnen zijn zal gekozen worden voor de uiteindelijke looptijd van het contract.
“Het was geweldig hier mee te doen, oude vrienden weer te zien, maar ik vond ook de reacties van de supporters geweldig! Vandaag heb je echt kunnen zien dat FC Twente de beste fans ter wereld heeft.” (Rahim Ouedragao)
Billy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-12-2007, 20:04   #13
vasse07
F.C. Twente Since '65

Citaat:
Origineel gepost door Billy
Voetbalsamenvattingen op zondag naar 20.00 uur

De samenvattingen van de eredivisiewedstrijden op zondag zijn vanaf volgend voetbalseizoen om 20.00 uur in plaats van 19.00 uur te zien. Dat schrijft de nieuwe televisietender voor, die maandag door de Eredivisie CV is gepubliceerd.

"De belangrijkste reden voor deze wijziging is om betaaltelevisie aantrekkelijker te maken'', aldus directeur Alex Tielbeke van de ECV. "In vergelijking met het buitenland blijft de Nederlandse markt in dat opzicht achter.''

Om betaaltelevisie interessanter te maken veranderen de aanvangstijdstippen van de wedstrijden op zondag. Het eerste eredivisieduel begint vanaf komend seizoen om 14.00 uur, gevolgd door een wedstrijd om 16.00 uur en een om 18.00 uur. Om de live-wedstrijden niet gelijktijdig met de samenvattingen op televisie te hebben, beginnen de samenvattingen, op het open net, pas om 20.00 uur.

De verdeling van wedstrijden blijft hetzelfde. Op vrijdag wordt er een duel gespeeld, op zaterdag en zondag vier. Ook op vrijdag en zaterdag zijn samenvattingen van de wedstrijden te zien.

De ECV biedt twee hoofdpakketten aan: een samenvattingspakket en een live-pakket. Binnen dit live-pakket zijn weer drie verschillende pakketten van toepassing. Daarnaast is er een radiopakket, een mobiel telefoonpakket en een pakket voor de samenvattingen van de eredivisie voor vrouwen. Er kan geboden worden op een contractduur van drie, vier en vijf jaar. Nadat de biedingen binnen zijn zal gekozen worden voor de uiteindelijke looptijd van het contract.

zag het staan op teletekst, belachelijk man. ben je nu tegen 10 uur uitgekeken.
vasse07 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-12-2007, 21:09   #14
ESG
joa joa dasawa
ESG's Avatar

Stadion:14
jeuj... de marketing regeert
Oud 17-12-2007, 21:38   #15
ESG
joa joa dasawa
ESG's Avatar

Op www.eredivisie.nl kun je een samenvatting van de tender lezen.
Daarin staat onderstaand schema dat laat zien hoe betaal- en publieke zenders het voetbal kunnen gaan verdelen

..... (en of wij nu om vrijdag 20.45u of zondag om 18.00u in het stadion worden verwacht)

Oud 17-12-2007, 21:45   #16
Harry B.D
Maestro
Harry B.D's Avatar

Boeiend, ik blijf er nog wel om kijken..
Harry B.D is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17-12-2007, 21:48   #17
ESG
joa joa dasawa
ESG's Avatar

Citaat:
Boeiend

Vind ik wel..

Citaat:
Boeiend, ik blijf er nog wel om kijken..

Tja. Op die instelling rekenen de clubs en zenders ook.
En ook al blijf je niet kijken: winstmaximalisatie is waar het om draait natuurlijk. Niet om supportersbelangen.
Oud 18-12-2007, 01:59   #18
Joep Meloen
Registered Abuser
Joep Meloen's Avatar

Stadion:hoi
Ach, behalve zo'n zondagavondpot uit en rond middernacht weer thuis komen kan ik me er wel aardig in vinden.
Hoewel; 2,4 en 6 uur wedstrijden laten beginnen..
Ik laat 't denk ik eerst nog ff op me inzinken...
Joep Meloen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-12-2007, 21:30   #19
Ricky
Zeikerd forever...
Ricky's Avatar

Gaat dit voor de radio betekenen dat NOS Langs de Lijn (op 1) nu de hele zondag gaat uitzenden...???
Oud 18-12-2007, 21:33   #20
IJsbeer
Registered User

Ik vind het helemaal niet erg, daarbij het is nou eenmaal de realiteit de club vangt er ook wat centjes voor. Had erger gekund, mss domme vraag maar blijft het wel bij Tele 2??
Oud 18-12-2007, 21:47   #21
Joey
Registered User

Stadion:105
Citaat:
Origineel gepost door IJsbeer
Had erger gekund, mss domme vraag maar blijft het wel bij Tele 2??

Als Tele2 de rechten verwerft die aan het eind van dit seizoen vrijkomen, dan wel...
Joey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-12-2007, 22:08   #22
IJsbeer
Registered User

Citaat:
Origineel gepost door Joey
Als Tele2 de rechten verwerft die aan het eind van dit seizoen vrijkomen, dan wel...

O..okay... ik vermoedde al zoiets
Oud 18-12-2007, 22:40   #23
Wyatt
Banned
Wyatt's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door IJsbeer
Ik vind het helemaal niet erg, daarbij het is nou eenmaal de realiteit de club vangt er ook wat centjes voor.

Kan me ook niet druk maken over wie wat wanneer uitzend. M'n cluppie in een stadion zien, daar gaat het nog altijd om. De rest is bijzaak.
Wyatt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31-12-2007, 01:07   #24
FCTBjorn
Twente komt eraan!

Het verhaal van FC Twente: Klik
FCTBjorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31-12-2007, 14:06   #25
vak28,Rij3,1
¼ v/d Bende van Ellende
vak28,Rij3,1's Avatar

Stadion:28
Ik las zojuist op dag.nl het volgende:

Citaat:
Rond de uitzendingen van de samenvattingen van de Eredivisie komt vanaf volgend seizoen een 'blok' met twee minuten aan gokactiviteiten. Dat wil althans de Eredivisie CV (ECV), dat de uitzendrechten voor de competitie verkoopt namens de clubs, zei directeur Frank Rutten maandag op BNR Nieuwsradio. Om het 'gokblokje' mogelijk te maken, is wel een wetswijziging nodig.

Op welke zender het voetbal volgend seizoen te zien is, is nog niet bekend, maar de partij die de rechten koopt moet voldoen aan een aantal eisen van de clubs. Zo werd eerder onder meer bekend dat de samenvattingen van de Eredivisiewedstrijden op zondag niet meer om 19.00 uur, maar om 20.00 uur zullen beginnen. Dat moet meer gelegenheid bieden tot het uitzenden van livewedstrijden, waarmee de clubs meer geld kunnen ophalen.
Met het gokblokje hopen de clubs ook uit kansspelen meer geld binnen te halen. Nu mag er alleen via de Toto op de wedstrijden worden gewed, maar de clubs denken er veel meer uit te kunnen halen.

Volgens Rutten is nog niet besloten waarop kan worden gewed, maar wordt niets uitgesloten. Daarbij moet gedacht worden aan de welke speler de eerste gele kaart krijgt of in welke minuut de eerste ingooi wordt genomen.
Oud 31-12-2007, 14:13   #26
valderama
regenbogenjonnie
valderama's Avatar

Stadion:314
Gokblokje.....Het moet niet gekker worden.

Triest
Oud 31-12-2007, 14:17   #27
ESG
joa joa dasawa
ESG's Avatar

Citaat:
Volgens Rutten is nog niet besloten waarop kan worden gewed, maar wordt niets uitgesloten. Daarbij moet gedacht worden aan de welke speler de eerste gele kaart krijgt of in welke minuut de eerste ingooi wordt genomen.

Ik snap die clubs wel dat ze denken meer inkomsten te kunnen krijgen, maar ze vergeten soms te makkelijk dat er ook mensen naar dat soort debielen-TV moeten kijken.

(Nee, je moet niks, maar ze programmeren dat soort shite vaak wel zo dat je er niet aan ontkomt)
Oud 31-12-2007, 16:06   #28
Mika65
streng doch rechtvaardig

Stadion:309
Dus als ik het goed begrijp kunnen de 3 live-pakketen verspreid worden over 3 verschillende zenders, waarna de samenvattingen nog eens op een 4e kunnen komen...
En de zondagmiddag worden er dus gewoon 3 wedstrijden om 14.00 gespeeld en 1 om óf 16.00 óf 18.00.
Op zaterdagavond zelfde proces: 3 om 19.00 en de andere wedstrijd om 20.45.

Ik kan alvast sommigen hier gerust stellen: De opkopers van de live-pakketen beslissen welke wedstrijd ze willen uitzenden om ofwel 20.45 op zaterdag of 16/18.00 op zondag. Dit zullen vaak de topclubs zijn denk ik. Er wordt namelijk gekozen op stand van de ranglijst of op het verhaal rond de wedstrijd. Dit leidt er dus toe dat de traditionele top-3 gewoon op die vervelende tijdstippen wordt uitgezonden.

Hierbij komt nog wel de regel kijken dat een club minimaal 2 keer per seizoen op zaterdag 20.45 moet komen en 2 keer op zondagnamiddag. Daarnaast staat er een limiet van 10 wedstrijden per club per avond. Als we er dan vanuit gaan dat ajax, feyenoord en psv zoveel mogelijk worden uitgezonden, komen die 3 ploegen tot 30 wedstrijden van de 34 die op een dag als beste wedstrijd kunnen worden gekozen.
Voor 4 wedstrijden is er dan dus een "beschermde status", die er in mijn ogen toe leidt dat dan AZ vaak zal worden uitgezonden. Het valt dan logistiek wel te regelen dat elke club 2 a 3 keer tegen een topclub op tv komt.

Ik ben benieuwd waar de uitzendrechten van de overige wedstrijden terecht komen (vrijdag, zaterdag 19.00 en zondag 14.00) Dat zijn 7 van de 9 wedstrijden in een weekend, waarvan er dus 3 live zullen worden uitgezonden en de rest minimaal aandacht krijgt door een schakel-uitzending oid.
Twente zal vaak binnen dit pakket vallen, dus dit is het meest interessant in mijn opinie.

Het lijkt me overigens niet al te logisch als er meer dan 1 live-pakket achter de decoder komt, want niemand zal meer dan 1 decoderabbonnemt gaan nemen om alle wedstrijden te zien. Het lijkt mij dan ook het meest waarschijnlijk dat de groep "Overige wedstrijden" naar bijvoorbeeld sport 1 gaat, want die kunnen dit met hun vele kanalen makkelijk aanbieden. Dat zou betekenen dat de topploegen op het open net te bewonderen zullen zijn.
Mika65 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-01-2008, 09:45   #29
Mrkela'76
FCT ' 82
Mrkela'76's Avatar

RTL haakt af in race voor voetbal

18 Januari 2008 08:07: Jorn Agterberg
Drie jaar geleden wist de ECV, waarin de achttien clubs uit de hoogste voetbalcompetitie zijn vertegenwoordigd, nog 35 miljoen euro per jaar binnen te halen voor de voetbalrechten. John de Mol wilde die rechten toen koste wat het kost hebben voor zijn zender Talpa/Tien. Tien is opgegaan in RTL en die laatste partij is nu na SBS óók afgehaakt in de race voor de rechten voor de komende drie jaar. De enige overgebleven voor de samenvattingen lijkt de NOS nog, die het voor een prikkie kan kopen.

De NOS heeft volgens ingewijden ongeveer 10 miljoen euro geboden voor de samenvattingen. Dat is een flinke tegenvaller voor de ECV die de afgelopen jaren in totaal toch meer dan 100 miljoen euro wist op te strijken met de verkoop van de samenvattingen.

De reden dat RTL zich terugtrekt uit de biedingsstrijd is dat het mediabedrijf de voorwaarden die de ECV stelt, te ingewikkeld vindt. De mogelijkheid bestaat echter nog wel dat RTL later alsnog een bod uitbrengt, maar concurrent SBS is definitief afgehaakt.

Naast de samenvattingen verkoopt de ECV ook de rechten voor de live-beelden, maar ook daar vallen de biedingen tegen. De bedrijven KPN, Tele2 , Sport1 en kabelbedrijf Zesko zijn nog in de race voor die live-beelden.

Het lijkt er op dat de mediabedrijven zich zeker niet gek laten maken door de hoge biedingen van drie jaren geleden. Opvallend is wel de actie van RTL om zich terug te trekken. Kunnen ze het voetbal niet heel goed gebruiken? Of gaat de aangekondigde reorganisatie zo ver dat er ook geen ruimte meer is voor de voetbalsamenvattingen? Wellicht is het wel een strategische stap om de NOS later uit te spelen.

http://zappen.blog.nl/sport/2008/01...ce-voor-voetbal
Mrkela'76 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18-01-2008, 12:42   #30
Tiroler
Registered User
Tiroler's Avatar

Stadion:
De verkoop van de rechten gaat minder voorspoedig dan gehoopt. Zorgelijk, want die tv-rechten zouden meer geld in het laatje moeten brengen dan welke uitbreiding dan ook.

Volgens sommige kenners gaat het gehele pakket circa 90 miljoen opleveren, tegenover 70 miljoen voor de laatste drie jaar. Dit terwijl een land als Portugal al richting de 300 miljoen gaat.
Tiroler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Soortgelijke onderwerpen
Onderwerp Auteur Forum Reacties Laatste Post
In de belangstelling staande spelers houden of geld vangen Red Nation Bestuur | Beleid 24 18-05-2005 23:30
FC Twente - Roda JC 2-3 _enschede_ Eredivisie / Eerste Divisie 146 08-10-2004 21:22
Politie inzet betaald door clubs? steinmann76 Bestuur | Beleid 32 18-04-2004 21:33
Eredivisie met 16 clubs? Joey Voetbal Nationaal | Internationaal 13 12-07-2003 10:10
Welke club kreeg het Meeste geld ? jankees Voetbal Nationaal | Internationaal 0 14-06-2003 09:30