Terug naar de website
Ga Terug   FC Twente Online > Overig > Voetbal Nationaal | Internationaal
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Registreer FAQ Ledenlijst Kalender Zoeken Post's van vandaag Markeer Forums als Gelezen
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 29-10-2018, 11:18   #1
Rik1982
Registered User

Tactiek:Geen
Toto:-
Een topic voor wat diepere tactische discussies dan doorgaans mogelijk in de wedstrijdtopics. Voornamelijk over Twente, maar analyses van andere ploegen zijn ook welkom. Ter lering en vermaak. Voor mij persoonlijk een onderwerp waar ik erg nieuwsgierig naar ben, maar nog weinig van weet.
Rik1982 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-10-2018, 11:21   #2
Rik1982
Registered User

Citaat:
Origineel gepost door Mika65
Klopt, los zand. Heel leuk dat je met 2 controlerende middenvelders de boel dicht wilt houden centraal, maar als je continu bij een afvallende bal 1 speler tegen 4 tegenstanders hebt, sta je niet goed, dan is je team uit elkaar gevallen. Als dat nou gebeurt diep in de 2e helft na een onvoorspelbaar wedstrijdverloop, is dat nog verklaarbaar, maar bij 1-0 na 20 minuten uit elkaar vallen is onverklaarbaar.

Almere had na ca 20 minuten door hoe je druk-scenario 1 van Twente uitspeelt. Dan moet je of ophouden druk te zetten met 4 man en terugtrekken, of je schuift een extra man door om ze weer vast te zetten. Nu stond Espinosa constant uit positie, de 6 van Almere vogeltje vrij en kwamen we een middenvelder te kort voor de afvallende bal, namelijk Espinosa die 20 meter te hoog in een kansloos druk-patroon zijn energie verkwanselt. Het is niet zo moeilijk allemaal, daar moet een team na 11 wedstrijden toch minimaal de schijn van een oplossing voor hebben. De wedstrijden dat we wel grip kregen ipv dit verloren, waren de laatste wedstrijden mét Brama. Van de kant geen enkele sturing, in de rust geen omzetting, na 60 minuten terugvallen op Jelle, 5 minuten te laat reageren op de 5e aanvaller van Almere (lekker in ondertal achterin terwijl je voorstaat, lekker naïeve Zeister school). Het ziet er niet hoopvol uit voor Pusic als het dubbeltje een paar keer de verkeerde kant op gaat vallen.

Dit lijkt me een leuk begin. We zien vaak dat Twente begint met de intentie druk te zetten op de tegenstander, maar op een gegeven moment weten de meeste tegenstanders er omheen te voetballen. Daarna komt de restverdediging(2 CV's, en eventuele achtergebleven backs en centrale middenvelders), in de problemen.

Is dat een kwestie van simpelweg tijdens de wedstrijd een aanpassing doen van Twentse zijde, of sta je dan om te beginnen al niet goed.
Oud 29-10-2018, 11:30   #3
Rik1982
Registered User

Overigens even een linkdump, maar hier wordt ook veel over tactiek gediscussieerd:

https://spielverlagerung.com/

https://spielverlagerung.de/

Youtube:

Piotr Foot:
https://www.youtube.com/channel/UCi...wwjtVKqOdQB26-g

Tifo Football:
https://www.youtube.com/channel/UCG...hZ_kwBF_lqqXdAQ

Twitter:

Mindfootballness:
https://twitter.com/slawekmorawski/...000036883980288

Jed Davies:
https://twitter.com/TPiMBW

Jonathan Wilson(schrijver van Inverting the Pyramid)
https://twitter.com/jonawils?lang=en

Er waren nog wat andere analisten op twitter, maar ben die even kwijt. Misschien dat iemand aan kan vullen.
Oud 29-10-2018, 11:37   #4
asjbakkie
ontringt
asjbakkie's Avatar

Stadion:snik
Gefeliciteerd Rik! Hoop dat dit een levendig topic wordt ... ga het volgen!
Oud 29-10-2018, 12:11   #5
Virgil
Registered User

Zorgen dat je er altijd eentje meer maakt dan je tegenstander lijkt mij de beste tactiek.
Oud 29-10-2018, 12:13   #6
Ricky
Zeikerd forever...
Ricky's Avatar

Stadion:312
Ik heb zelf het idee dat het bij onze club een enorm ouderwetse bedoening is op dit gebied. Ik lees er nooit iets over en we hebben niet echt een stabiele situatie op technisch vlak de afgelopen jaren...
Oud 29-10-2018, 12:41   #7
zweedsok
Registered User

Waar het veelal aan ontbreekt bij veel trainers en clubs is gewoon gezond verstand....
Gezond verstand ipv alle methodieken en consultants gelul..... en een gezond topsportklimaat.....
Zolang Twente bestuurt wordt door de zgn mannetjes, zichzelf belangrijk vindende, middle management jongens... en op de achtergrond de zgn noaberschap ondernemers...pfffff kom je geen klap verder....
Gezond verstand en kaders scheppen waarin een topsportklimaat ontstaat..... meer is er niet van..... dan komen de methodieken, tactieken en innovaties vanzelf....
En ja dat kan allemaal in de KKD
Oud 29-10-2018, 13:26   #8
asjbakkie
ontringt
asjbakkie's Avatar

Zou graag meer positiewisselingen zien op middenveld en op de vleugels. Tegenstander gek maken.
Oud 29-10-2018, 14:00   #9
HB81-Mobile
Registered User

Volgens het Tuckman model, als ik naar de wedstrijd tegen AC kijk en de analyse van Mika, dan zitten we deels in vormfase en deels in de stormfase. Dat zal verklaren waarom we de eerste wedstrijden zo verschrikkelijk veel mazzel hadden en zo leuk leken. Vals vertrouwen.

Spelers die hun opdrachten niet uitvoeren, op gekke posities lopen. Met Pusic, en de afhankelijkheid van Brama, ga je nooit, evenals vorig seizoen, uit de stormfase komen.

http://www.teamontwikkeling.net/gro...ia_tuckman.asp/

Vorig seizoen wisten we dat er ' stoorzenders' in de groep liepen. Zeer waarschijnlijk Thesker, Lely, Jensen, Oosterwijk, de zwaksten stonden het hoogst in de hierarchie, en de sterksten waren fysiek de zwaksten. Nu weer. Brama, Assaidi, Vuckic, de sterksten zijn de (fysiek) zwaksten.

Inhoudend dat je tactisch los zand zult blijven en geheel afhankelijk bent van individuele kwaliteiten en momenten.

Voor de rest. Het strakke passen, de intentie, bevalt me wel. De lange ballen absoluut niet.
Oud 29-10-2018, 14:13   #10
HB81-Mobile
Registered User

Tactisch ben ik niet zo heel ' wijs' maar voor mij is het logica

Onze backs zijn geen backs. Ramos gevaarlijk. Ricardinho aanvallend prima.
Onze middenveld is onze achilleshiel. Holscher/heyden, behoeft geen uitleg.
Onze verdediging is/oogt solide. Bijen Gonzales, goed huwelijk.
Onze aanval heeft geen aansluiting met het middenveld. Maar wel veel potentie.

Mannetje meer op het middenveld, voor de CV, schenk (normaliter Brama),

........Drommel
..Bijen...Gonzales..??1??
.........Schenk
..Smith..........??2??
.......Espinoza
Aitor........... Bapoh
........Boere
Oud 29-10-2018, 21:49   #11
Mika65
streng doch rechtvaardig

Stadion:309
Citaat:
Origineel gepost door Rik1982
Dit lijkt me een leuk begin. We zien vaak dat Twente begint met de intentie druk te zetten op de tegenstander, maar op een gegeven moment weten de meeste tegenstanders er omheen te voetballen. Daarna komt de restverdediging(2 CV's, en eventuele achtergebleven backs en centrale middenvelders), in de problemen.

Is dat een kwestie van simpelweg tijdens de wedstrijd een aanpassing doen van Twentse zijde, of sta je dan om te beginnen al niet goed.

De restverdediging is met Gonzalez en Bijen-in-vorm gelukkig sterk en snel genoeg om de boel te vertragen en écht gevaarlijke counters te voorkomen. Wat je wil als je veel druk zet is dat je de bal verovert op hun helft en alle redelijk vrije passes naar voren voorkomt. Ik zie dat beide vaak alleen het eerste kwartier of het eerste kwartier na rust gebeuren.

Ik weet niet zo goed wie degene is in het team die niet durft en blijft hangen en het gat laat vallen. Ik ga ervanuit dat Espinosa niet op eigen houtje door gaat jagen als dat niet de afspraak is, maar het leek wel zo omdat Hölscher en Smith niet volgden. En die worden op hun beurt misschien wel weer ingefluisterd door Bijen dat ze een keer niet moeten gaan. Punt is wel dat er niet als team collectief wordt gekozen voor wél of níet inzakken. Normaal gesproken kun je als trainer bespreken hoe je druk zet, wanneer e.d. Iemand in het veld moet dat vervolgens regisseren en dat gebeurt niet meer sinds Brama is weggevallen.

Wat niet echt van goede coaching getuigt is dat je na rust precies dezelfde fouten blijft maken, een beetje alsof Pusic dogmatisch weigert in te grijpen en het aan de spelers in het veld overlaat.
Mika65 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-10-2018, 22:02   #12
wallace
hamishphere
wallace's Avatar

Stadion:roof
Alle beschikbare middenvelders - in theorie en praktijk - spelen zonder uitzondering in en/of achter de bal. Niemand gaat diep zonder.
Dit elftal heeft een Handbalhoofd nodig, een veratile powerhouse die 100 keer gaat en driemaal gestuurd wordt. Een onmisbare teamplayer die een defensie opentrekt.
Het is doods, traag en statisch. En voorspelbaar en voorzichtig.

L O P E N !
Oud 29-10-2018, 22:35   #13
Mika65
streng doch rechtvaardig

Stadion:309
Citaat:
Origineel gepost door wallace
Alle beschikbare middenvelders - in theorie en praktijk - spelen zonder uitzondering in en/of achter de bal. Niemand gaat diep zonder.
Dit elftal heeft een Handbalhoofd nodig, een veratile powerhouse die 100 keer gaat en driemaal gestuurd wordt. Een onmisbare teamplayer die een defensie opentrekt.
Het is doods, traag en statisch. En voorspelbaar en voorzichtig.

L O P E N !

Je bent inderdaad tragisch beperkt zonder diepgang. Jari en Boere kunnen dit ook niet. Aitor en Zekhnini gaan diep maar dat is voorspelbaar en simpel te verdedigen door rugdekking te geven. Alleen Smith heeft sprintvermogen maar zonder Brama staat hij vastgepind op de controle.
Mika65 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-10-2018, 22:42   #14
Superkip
Registered User
Superkip's Avatar

Citaat:

Dat gebeurt als men achterin te ver naar achteren gaat. Bij de KKD teams, zelfs bij de meeste eredivisie teams, is de techniek dusdanig dat ze niet onder de druk uit kunnen spelen ALS je met zijn allen druk zet. Dat vraagt om lef en snelheid achterin en natuurlijk power. Zo lang je die power niet hebt moet je als ploeg geregeld temporiseren want anders speel je jezelf kapot.

Ajax zette tegen AZ heel goed druk als team en daar zag je dat AZ daar niet onderuit kon voetballen en door fouten de doelpunten vielen.
Superkip is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29-10-2018, 23:01   #15
Rik1982
Registered User

Citaat:
Origineel gepost door Mika65
Je bent inderdaad tragisch beperkt zonder diepgang. Jari en Boere kunnen dit ook niet. Aitor en Zekhnini gaan diep maar dat is voorspelbaar en simpel te verdedigen door rugdekking te geven. Alleen Smith heeft sprintvermogen maar zonder Brama staat hij vastgepind op de controle.

Als je Aitor vanaf het middenveld laat spelen, Espinosa een linie terug haalt naast Smith heb je dan je diepgang niet? Kun je Maria evt. op links zetten. Ik denk dat het probleem eerder is dat je op het middenveld gewoon tekort komt. Om van diepgang gebruik te maken moet die bal snel naar iemand met een steekpass. Daar ontbreekt het nogal eens aan.
Oud 29-10-2018, 23:06   #16
Rik1982
Registered User

Citaat:
Origineel gepost door Superkip
Dat gebeurt als men achterin te ver naar achteren gaat. Bij de KKD teams, zelfs bij de meeste eredivisie teams, is de techniek dusdanig dat ze niet onder de druk uit kunnen spelen ALS je met zijn allen druk zet. Dat vraagt om lef en snelheid achterin en natuurlijk power. Zo lang je die power niet hebt moet je als ploeg geregeld temporiseren want anders speel je jezelf kapot.

Ajax zette tegen AZ heel goed druk als team en daar zag je dat AZ daar niet onderuit kon voetballen en door fouten de doelpunten vielen.

Linies moeten korter op elkaar ja. Je kunt niet bij de goal van de tegenstander jagen zonder dat je eigen verdedigers rond de middellijn lopen. En als je omspeelt wordt moet je de sprint terug ook weer aan, anders kom je daar in ondertal.

Daar speelt de fysieke staat van je elftal zeker een rol in. Ik heb echter het idee dat m.n. het centrale duo wel snel genoeg is. Maar het bij bijv. een Hölscher spaakloopt op het eruit halen van counters.
Oud 29-10-2018, 23:13   #17
wallace
hamishphere
wallace's Avatar

Stadion:roof
In balbezit is Hölscher een countermagneet. Tegenstanders azen op zijn balverlies en sloomte. Ze ruiken zijn verkeerde keus of te zachte inspeelpass. Hij trekt gevaar aan.

Iedereen ziet het wekelijks gebeuren.

Kom op met die volgende vrachtwagen vol open deuren, ik merk dat ik serieus in vorm raak.
Oud 29-10-2018, 23:22   #18
TegenIedereen
Registered User

Stadion:P-R
Citaat:
Linies moeten korter op elkaar ja. Je kunt niet bij de goal van de tegenstander jagen zonder dat je eigen verdedigers rond de middellijn lopen. En als je omspeelt wordt moet je de sprint terug ook weer aan, anders kom je daar in ondertal.

Daar speelt de fysieke staat van je elftal zeker een rol in. Ik heb echter het idee dat m.n. het centrale duo wel snel genoeg is. Maar het bij bijv. een Hölscher spaakloopt op het eruit halen van counters.

Fysieke staat is er met uitzondering van de middenspelers Brama, Holscher, Laukart en vd Heijden. De snelheid is er ook wel achterin zoals je aangeeft, echter Pusic laat vanuit zijn oogpunt ( tactisch onvermogen van een gigantische onbenul) juist de linies ver uit elkaar spelen en ik kan geen zinnige reden bedenken waarom

Misschien gaat Pusic ervan uit dat Brama, Holscher, Laukart en vd Heijden de grote gaten 90 minuten lang het middenveld beter dan de tegenstanders kunnen belopen.....

Smithje wisselt hij steeds na 60 minuten
Oud 30-10-2018, 08:39   #19
janpunne
vak Q
janpunne's Avatar

Stadion:Nee
“Smithje” zat er, dat was begrijpelijk, (en blijkbaar niet voor jou) doorheen.
En dat was natuurlijk ook de schuld van Pusic volgens jou.
janpunne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-10-2018, 09:21   #20
Rode Draak
passant.
Rode Draak's Avatar

Stadion:Nee
Als aanvallend ingestelde spelers hun verdedigende taken niet na komen en voorin blijven rond hangen, valt alles uit elkaar. Ze voetballen meer voor zichzelf als voor het team. Brama herkent dit als aanvoerder, maar nu hij ontbreekt. Wat een puinhoop luie flikkers als ze geen bal hebben. Doorselecteren is niet goed mogelijk, en dat weten ze helaas wel.
Rode Draak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-10-2018, 09:26   #21
zweedsok
Registered User

kijk alle tacticussen hier....geen pepernoot verstand..... je kunt mooie concepten verzinnen... speelwijze... druk...linie ect ect.... maar kijk toch eerst eens naar je materiaal... naar de spöllers.... En daar haal Pusic wel redelijk het maximale uit... meer zit er gewoon niet in... maar goed alle tactische concepten komen weer voorbij, alsof de spelers ook maar 30% uit kunnen voeren wat b.v. Guardiola, Koeman ect ect predikt .... Het kan blijkbaar allemaal in de KKD
Oud 30-10-2018, 10:41   #22
Twentet
Registered User
Twentet's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door zweedsok
kijk alle tacticussen hier....geen pepernoot verstand..... je kunt mooie concepten verzinnen... speelwijze... druk...linie ect ect.... maar kijk toch eerst eens naar je materiaal... naar de spöllers.... En daar haal Pusic wel redelijk het maximale uit... meer zit er gewoon niet in... maar goed alle tactische concepten komen weer voorbij, alsof de spelers ook maar 30% uit kunnen voeren wat b.v. Guardiola, Koeman ect ect predikt .... Het kan blijkbaar allemaal in de KKD

Die arme PUNT knop van jou ook op het toetsenbord.
Oud 30-10-2018, 11:59   #23
asjbakkie
ontringt
asjbakkie's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door Twentet

Ik typ ook graag zo ... leest lekkerder weg dan de komma!
Oud 30-10-2018, 12:07   #24
Rik1982
Registered User

Tegenwoordig gebruiken de meeste trainers trouwens spelprincipes om hun voetbalgedachten over te brengen:

https://www.voetbaltrainer.nl/2018/...en-overbrengen/

https://www.voetbaltrainer.nl/wp-co...es-ebook-v2.pdf

Op deze plekken wat meer daarover. Ik heb zelf in word een hele zooi spelprincipes van topcoaches opgeslagen en aangezien dit een algemeen tactiektopic is kan ik ze hier wel deponeren, als daar belangstelling voor is. Van o.a. Sarri, Guardiola en Tuchel. Helpt wellicht om door een andere lens naar hun ploegen te kijken.
Oud 30-10-2018, 12:13   #25
Jan Willem
Registered User

Citaat:

Bovendien zit er in zijn computer een ingebouwd commando waarbij door het 50x indrukken van de PUNT-knop binnen één minuut automatisch de tekst "Het kan blijkbaar allemaal in de KKD" tevoorschijn komt
Jan Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-10-2018, 13:52   #26
TegenIedereen
Registered User

Stadion:P-R
Citaat:
Origineel gepost door zweedsok

Wat een poep praat je. Kijk naar de resultaten vanaf 2014.......elk jaar dalen we af.........elk jaar doen we weer een stapje terug...........
Alles heeft te maken met clean shit voetbal en opdrachtjes vanuit een Schreuder Hake versie, lekker teren op assistenten niveau.

Nogmaals de beleidsblunders/keuzes worden begaan door de snel wisselend personen in de RvC en niet door de arme assistenten zelf, dit gebeurt uiteraard bewust Er zit niet voor niets al 10 jaar een directie bij Twente zonder kennis van zaken.
Nu bijna 5 jaar dezelfde verkeerde beleidskeuzes maken met assistente niveau trainers kan geen toeval meer zijn. Bewust niet leren van de fouten uit het verleden is een doelstelling geworden van de geldverstrekkers en investeerders............

Of zijn de Tukkers nu daadwerkelijk zo dom

Laatst aangepast door TegenIedereen : 30-10-2018 om 13:55.
TegenIedereen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30-10-2018, 18:45   #27
twente 4-ever
Registered User
twente 4-ever's Avatar

Citaat:

En toch heeft hij gedeeltelijk gelijk: het spelersmateriaal bepaalt grotendeels je mogeijkheden. Maar aan de andere kant, kan juist een tacticus met een mindere groep toch ergens het verschil maken. Alleen worden de trainers in Nederland niet zo opgeleid. Een enkeling daargelaten hebben we hier allemaal eenheidsworsten.
twente 4-ever is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30-10-2018, 18:47   #28
twente 4-ever
Registered User
twente 4-ever's Avatar

Citaat:
Origineel gepost door TegenIedereen
Wat een poep praat je. Kijk naar de resultaten vanaf 2014.......elk jaar dalen we af.........elk jaar doen we weer een stapje terug...........
Alles heeft te maken met clean shit voetbal en opdrachtjes vanuit een Schreuder Hake versie, lekker teren op assistenten niveau.

Nogmaals de beleidsblunders/keuzes worden begaan door de snel wisselend personen in de RvC en niet door de arme assistenten zelf, dit gebeurt uiteraard bewust Er zit niet voor niets al 10 jaar een directie bij Twente zonder kennis van zaken.
Nu bijna 5 jaar dezelfde verkeerde beleidskeuzes maken met assistente niveau trainers kan geen toeval meer zijn. Bewust niet leren van de fouten uit het verleden is een doelstelling geworden van de geldverstrekkers en investeerders............

Wat een hoop onzin.
Er is wanbeleid gevoerd in de periode 2010-2015. Daarvoor was het prima. In de laatste jaren heeft de focus te veel bij overleven gelegen. Daardoor zijn verkeerde keuzes gemaakt of juist geen keuzes gemaakt. Die complottheorieen slaan nergens op.
twente 4-ever is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30-10-2018, 18:59   #29
Virgil
Registered User

Citaat:
Origineel gepost door TegenIedereen

Als Twente kapot moet zijn er volgens mij al genoeg mogelijkheden geweest

Wat een geleuter...
Oud 30-10-2018, 19:14   #30
Rik1982
Registered User

Citaat:
Origineel gepost door twente 4-ever
En toch heeft hij gedeeltelijk gelijk: het spelersmateriaal bepaalt grotendeels je mogeijkheden. Maar aan de andere kant, kan juist een tacticus met een mindere groep toch ergens het verschil maken. Alleen worden de trainers in Nederland niet zo opgeleid. Een enkeling daargelaten hebben we hier allemaal eenheidsworsten.

Natuurlijk is dat zo, maar je kunt gewoon praten over welke mogelijkheden ons spelersmateriaal ons geeft en wat dieper ingaan op hoe teams zoals de onze tactisch presteren.

Achteraf gezien zijn een aantal dingen voor mij ineens een stuk logischer trouwens. Smith voetbalde blijkbaar met een blessure, dus dan loopt je opbouw al snel over Hölscher en wordt vlot combinatievoetbal moeilijk. Bovendien wordt het ook moeilijker voor Smith om Loen te volgen en op tijd terug te zijn. Vandaar dat Loen de ruimte kreeg waardoor ze onder Twente's druk konden uitvoetballen.

Op zich had Espinosa dan wat meer in moeten zakken om ruimtes toch klein te houden. Maar gezien Almere's kracht(achterover hangen en dan omschakelen) en zwakte(enorm traag achterin, Thesker-traag zeg maar) pakte het huidige plan eigenlijk best aardig uit, met een aantal hele grote kansen voor ons.

Wat wel jammer is, is dat er nog steeds weinig geboden wordt qua entertainment. Maar zowel Bijen en Gonzalez zijn geen natuurlijke opbouwers, Hölscher komt tekort(niet of nauwelijks alternatieven) en we missen een spits voor aantrekkelijk voetbal. Eigenlijk moet het combineren van 3 man komen nu, Smith, Aitor en Espinosa waarvan de eerste slecht was, waarschijnlijk vanwege z'n hamstring.
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Soortgelijke onderwerpen
Onderwerp Auteur Forum Reacties Laatste Post
Wielrennen algemeen edovana Sport Algemeen 374 14-06-2016 16:42
Algemeen reistopic Europese uitwedstrijden Fawkes Europese wedstrijden 72 27-08-2010 11:20
WK 2010 algemeen m-twente enschede WK Forum 2010 316 20-07-2010 21:31
Eredivisie algemeen kufoet Eredivisie / Eerste Divisie 2 19-08-2009 13:39
ALGEMEEN programma voorbereiding marco Voetbal Nationaal | Internationaal 10 05-06-2004 15:18