Welkom. inloggen
rss rss rss

Piet Wildschut over het ‘vuile’ WK van ‘78: “Ik was als enige Nederlander blij dat Cruijff niet meeging”

Wat als Rensenbrink niet de paal trof, maar scoorde… Was Nederland dan in gastland Argentinië de wereldkampioen van 1978 geworden? Of had Oranje dit WK juist moeten overslaan? En kónden we de finale überhaupt wel winnen onder de priemende blik van Jorge Videla? Piet Wildschut... Lengte: 1232 woorden

-
"Op mijn cv staat wel dat ik erbij was in Argentinië. Het is toch altijd een gemakkelijke opening van een gesprek. Sommigen vinden het geweldig, maar er zijn ook zat mensen in de VS die Piet Wildschut uit Friesland niet kennen hoor"
"Ik zat bij FC Groningen en wilde daarnaast studeren aan de Technische Universiteit in Leiden, de opleiding weg- en waterbouw."
"Als ambitieuze rechtsbuiten streek Wildschut zodoende neer in Twente. Hij scoorde tijdens zijn debuut en won met de Tukkers de beker in 1977. "
"Zo geschiedde. Bij FC Twente verruilde Wildschut de rechterkant van de voorhoede voor een plek linksachterin. Als snelle vleugelverdediger met aanvallende intenties maakte Wildschut indruk. En dat viel ook bondscoach Ernst Happel op. Het was 5 april 1978 toen Wildschut in de voorlaatste interland van Oranje in aanloop naar het WK zijn opwachting maakte. Direct in de basis tegen Tunesië, als vervanger van Hugo Hovenkamp, de vaste linksback van het Nederlands elftal."
", lacht hij. Het werkte wel, want Oranje versloeg de Tunesiërs rimpelloos: 4-0.Terwijl de één na de andere grote naam de weken daarop afhaakte voor het veelbesproken eindtoernooi in Argentinië, rekende Wildschut nergens op. Zo waren Van Hanegem en Cruijff - die pas tientallen jaren later aangaf niet mee te zijn gegaan uit angst voor de veiligheid van zijn familie - er niet bij. "
"De absentie van de beste Nederlandse speler aller tijden resulteerde in een WK-ticket voor Wildschut. Als állerlaatste werd hij aan de selectie van Happel toegevoegd om af te reizen naar Argentinië. Maar zag de nuchtere Wildschut deelname aan een omstreden toernooi in een land waar mensenrechten werden geschonden wel zitten?Want vredig was het in die tijd allerminst in Argentinië. Het leger pleegde in 1976 een coup en zette presidente Isabel Péron buitenspel. Luitenant-generaal Jorge Videla werd uitgeroepen tot nieuwe leider van het dictatoriaal regime. Een greep naar de macht. Onder meer Nederland opperde al om het WK te organiseren, maar Videla was er alles aan gelegen het toernooi te behouden.Het hoofd van de rechtse militaire junta zag het WK als een uitgelezen kans om wat positivisme te kweken in Argentinië. De bal was óók toen al, dé verbinder van de natie. Voetbal is in Zuid-Amerika als religie. Aan de andere kant van de medaille voerde Videla een oorlog tegen zijn eigen bevolking. Vijanden van de staat moesten worden uitgeroeid. Tegenspraak werd direct onderdrukt. De junta martelde en vermoordde duizenden Argentijnen: De Vuile Oorlog."
"In Argentinië kende Oranje een beroerde start van het toernooi. De poule werd ternauwernood overleefd. In de derde groepswedstrijd tegen Schotland kwam Wildschut als invaller binnen de lijnen. "
"Het bleek de opmaat naar meer. In de eerste wedstrijd van de tweede ronde startte Wildschut prompt in de basis. Happel gooide het roer om. "
", schatert Wildschut.Met de FC Twente-verdediger in het veld begon Oranje te draaien. Oostenrijk werd met maar liefst 5-1 aan de kant gezet en tegen West-Duitsland werd gelijkgespeeld. Alleen Italië kon de weg van Oranje naar de WK-finale nog dwarsbomen. "
", zegt Wildschut. "
"Ondanks dat Wildschut wel degelijk van waarde was voor Oranje, zat hij in de finale tegen gastland Argentinië niet eens meer op de reservebank. In het uitverkochte River Plate-stadion moest hij het stellen met een plek op de tribune. "
"De busreis van het hotel naar het Estadio Monumental Antonio Vespucio Liberti heeft Wildschut nog altijd op zijn netvlies staan. "
"Een helse tocht later vond Wildschut zich in de nok van het stadion terug tussen 80.000 bloedfanatieke Argentijnen. "
"Door een klein raampje in de catacomben zag Wildschut hoe Rensenbrink de paal trof. "

Jill Roord zat als meisje met Reijnders in de C1 van Twente: 'Hij was heel klein'

Vandaag om 20:21 door Voetbalprimeur

Tijjani Reijnders maakte al op jonge leeftijd indruk bij FC Twente, vertelt Jill Roord bij NOS WK Avond. De Oranjeleeuwin speelde in de jeugd, bij de C1, samen met de middenvelder van Manchester City. Toen al zag ze dat hij over bijzondere kwaliteiten beschikte, al zat zijn fysiek hem volgens haar in de weg."Hij was altijd wel heel goed en hij was heel technisch", zegt Roord over Reijnders. "Hij had wel iets extra's en dat was in zijn manier van bewegen." Volgens Roord was het vooral zijn postuur dat ervoor zorgde dat zijn doorbraak langer op zich liet wachten. "Hij wa...

FC Twente begint in de hitte aan zomer die nog moet gaan bewegen

Vandaag om 16:54 door RTV Oost

De zon brandde maandag fel boven het trainingsveld in Hengelo, maar bij FC Twente zit de echte verzengende hitte vooral in de open dossiers. Heel veel is er nog niet gebeurd, maar de stilte voelt tijdelijk: de transferzomer moet nog op gang komen.Een eerste training is zelden een dag voor grote waarheden. Spelers melden zich, benen worden losgeschud, ballen rollen nog zonder veel oordeel over het gras. In de bloedhete temperaturen van maandag waren de bidons belangrijker dan de tactische bordjes. Toch vertelde ook deze aftrap iets over de zomer van FC Twente. De selectie, met daarbij de terugg...

Van den Brom: 'Hield er rekening mee dat hij zou vertrekken, hij had goed nieuws'

Vandaag om 14:22 door Voetbalprimeur

John van den Brom is blij dat Ruud Nijstad heeft gekozen voor een langer verblijf bij FC Twente. De achttienjarige verdediger stond onder meer op de radar van PSV, maar wilde zichzelf verder ontwikkelen in een bekende omgeving. Ook wordt Van den Brom opnieuw gevraagd naar de mogelijke komst van Wout Weghorst.In gesprek met Tubantia gaat Van den Brom in op de contractverlenging van Nijstad. "Ruud heeft me zelf gebeld met de mededeling dat hij ging blijven", zegt de trainer. "Diep in mijn hart hield ik er ook rekening mee dat hij zou kunnen vertrekken. Maar gelukkig had hij goed n...

'Twente bereikt akkoord over transfer van verdediger, alleen nog medische keuring'

Vandaag om 14:12 door Voetbalprimeur

FC Twente heeft met Hajduk Split een akkoord bereikt over de transfer van Alec van Hoorenbeeck. Dat meldt Tubantia dinsdagochtend. De 27-jarige verdediger lijkt zijn carrière te gaan vervolgen bij de Kroatische topclub.Bij Twente beschikt Van Hoorenbeeck nog over een eenjarig contract. Omdat de Belg bij de Tukkers niet meer in de plannen voorkomt, waren beide partijen al op zoek naar de beste oplossing voor de verdediger. Hajduk Split klopte aan voor de diensten van Van Hoorenbeeck, die zelf ook wel oren heeft naar een stap naar de Kroatische topclub.Inmiddels hebben Twente en Hajduk Sp...

Nieuw hoofdstuk in Hilgers-soap: verdediger verschijnt niet bij FC Twente

Vandaag om 14:01 door Voetbalprimeur

Een nieuw hoofdstuk in de soap rond Mees Hilgers en FC Twente. Het contract van de centrale verdediger werd automatisch verlengd, maar Hilgers verscheen niet op de eerste training van De Tukkers. Daarom lijkt een nieuw conflict in de maak.Eind mei verraste FC Twente vriend en vijand door bekend te maken dat het contract van Hilgers automatisch met één seizoen werd verlengd tot medio 2027. Er is een langlopend conflict tussen beide partijen, maar omdat Hilgers zijn aflopende contract niet voor 16 mei had opgezegd, werd deze automatisch met één seizoen verlengd.Op maa...