Welkom. inloggen
rss rss rss

'You'll Never Walk Alone' wel degelijk in Enschede voor het eerst in een stadion gespeeld en wel in het oude Diekman

Het lied 'You'll Never Walk Alone' heeft een diepe en emotionele betekenis voor onder meer vele supporters van FC Twente. Het nummer, oorspronkelijk afkomstig uit de musical Carousel uit 1945, is uitgegroeid tot een wereldwijd symbool van steun, hoop en solidariteit, vooral in de voetbalsfeer. Maar ... Lengte: 1072 woorden

-
"You'll Never Walk Alone"
"Het lied heeft een prachtige herkomst"
"Een paar jaar geleden is uitgekomen dat FC Twente nog een veel specialere band met dat lied heeft dan tot voor kort werd aangenomen. Er is namelijk gebleken en dat is eigenlijk verbluffend dat dit lied al in 1959 in het oude Diekman is gespeeld. Dus nog voor het op Anfield, de thuisbasis van Liverpool FC, heeft geklonken. Daar zijn ze eigenlijk een beetje bij toeval achtergekomen"
"Eigenlijk vind ik dat het nog groter onder de aandacht gebracht moet worden, want het is een schitterend verhaal."
"Het lied is toen gespeeld en niet gezongen."
"Een krankzinnig idee natuurlijk, onvoorstelbaar dat het kan, maar ze kregen het wel voor elkaar"
"Ze konden terecht in het Diekmanstadion."
"Uiteindelijk bleken tussen de vier- en vijfduizend toeschouwers te komen, het stadion was bepaald niet uitverkocht"
"Het was een fiasco. Als je met je oren had geluisterd was het een succes, als je met je portemonnee had gestaan, was het een fiasco."
"Tot een tijdje geleden mensen bij Beeld en Geluid in Hilversum hebben gedacht, hey hier treffen we iets grappigs aan in het archief: Louis Armstrong in het Diekman. Toen zijn er een paar belletjes gaan rinkelen, dit is raar. Het is een iconisch voetballied geworden, dat was het toen natuurlijk nog niet. Wij dachten allemaal dit is geboren op Anfield, maar het is al eerder gespeeld in Enschede in het Diekman."
"Het is een beetje bij toeval ontdekt. FC Twente had natuurlijk een topteam eind jaren 70. Op een gegeven moment gingen Muren en Thijssen naar Engeland toe. Dat heeft bij de supporters van toen aangewakkerd om te kijken hoe die jongens het daar deden. In eerste instantie was dat in het Engelse Ipswich. Die jongens zijn helemaal maf geworden van dat Engelse voetbal. Want daar werd zo hartstochtelijk gezongen en dat vonden ze schitterend. Ze dachten dat soort sfeer willen we ook in het Diekman hebben en zij zijn vervolgens in het stadion Engelse liedjes gaan zingen. 'You'll Never Walk Alone' was er eentje van."
"Daan Rots zegt in de documentaire dat hij elke keer meezingt als de jongens opkomen. Wat die jongens die in de jaren tachtig begonnen met zingen, niet wisten, is dat Armstrong hun al lang voor was geweest."
"Eerst Frank Sinatra al in 1945. Daarna onder meer door Elvis Presley, Barbara Streisand en Lee Towers."
"Ab Gellekink, Sportclub Enschede archivaris. Hij zatin 1959 in het oude Diekmanstadion. Daarnaast Leo Blokhuis, het muziekgeweten van Nederland. Speler Daan Rots. Edwin de Hoop en Jan List, supporters van vroeger. En George Sephton, de langstzittende stadionspeaker van de wereld. "
"Het is volgens Dirk bijzonder hoe zo'n nummer bij kan dragen aan de sfeer in het stadion. "
", aldus Dirk. "

Jill Roord zat als meisje met Reijnders in de C1 van Twente: 'Hij was heel klein'

Vandaag om 20:21 door Voetbalprimeur

Tijjani Reijnders maakte al op jonge leeftijd indruk bij FC Twente, vertelt Jill Roord bij NOS WK Avond. De Oranjeleeuwin speelde in de jeugd, bij de C1, samen met de middenvelder van Manchester City. Toen al zag ze dat hij over bijzondere kwaliteiten beschikte, al zat zijn fysiek hem volgens haar in de weg."Hij was altijd wel heel goed en hij was heel technisch", zegt Roord over Reijnders. "Hij had wel iets extra's en dat was in zijn manier van bewegen." Volgens Roord was het vooral zijn postuur dat ervoor zorgde dat zijn doorbraak langer op zich liet wachten. "Hij wa...

FC Twente begint in de hitte aan zomer die nog moet gaan bewegen

Vandaag om 16:54 door RTV Oost

De zon brandde maandag fel boven het trainingsveld in Hengelo, maar bij FC Twente zit de echte verzengende hitte vooral in de open dossiers. Heel veel is er nog niet gebeurd, maar de stilte voelt tijdelijk: de transferzomer moet nog op gang komen.Een eerste training is zelden een dag voor grote waarheden. Spelers melden zich, benen worden losgeschud, ballen rollen nog zonder veel oordeel over het gras. In de bloedhete temperaturen van maandag waren de bidons belangrijker dan de tactische bordjes. Toch vertelde ook deze aftrap iets over de zomer van FC Twente. De selectie, met daarbij de terugg...

Van den Brom: 'Hield er rekening mee dat hij zou vertrekken, hij had goed nieuws'

Vandaag om 14:22 door Voetbalprimeur

John van den Brom is blij dat Ruud Nijstad heeft gekozen voor een langer verblijf bij FC Twente. De achttienjarige verdediger stond onder meer op de radar van PSV, maar wilde zichzelf verder ontwikkelen in een bekende omgeving. Ook wordt Van den Brom opnieuw gevraagd naar de mogelijke komst van Wout Weghorst.In gesprek met Tubantia gaat Van den Brom in op de contractverlenging van Nijstad. "Ruud heeft me zelf gebeld met de mededeling dat hij ging blijven", zegt de trainer. "Diep in mijn hart hield ik er ook rekening mee dat hij zou kunnen vertrekken. Maar gelukkig had hij goed n...

'Twente bereikt akkoord over transfer van verdediger, alleen nog medische keuring'

Vandaag om 14:12 door Voetbalprimeur

FC Twente heeft met Hajduk Split een akkoord bereikt over de transfer van Alec van Hoorenbeeck. Dat meldt Tubantia dinsdagochtend. De 27-jarige verdediger lijkt zijn carrière te gaan vervolgen bij de Kroatische topclub.Bij Twente beschikt Van Hoorenbeeck nog over een eenjarig contract. Omdat de Belg bij de Tukkers niet meer in de plannen voorkomt, waren beide partijen al op zoek naar de beste oplossing voor de verdediger. Hajduk Split klopte aan voor de diensten van Van Hoorenbeeck, die zelf ook wel oren heeft naar een stap naar de Kroatische topclub.Inmiddels hebben Twente en Hajduk Sp...

Nieuw hoofdstuk in Hilgers-soap: verdediger verschijnt niet bij FC Twente

Vandaag om 14:01 door Voetbalprimeur

Een nieuw hoofdstuk in de soap rond Mees Hilgers en FC Twente. Het contract van de centrale verdediger werd automatisch verlengd, maar Hilgers verscheen niet op de eerste training van De Tukkers. Daarom lijkt een nieuw conflict in de maak.Eind mei verraste FC Twente vriend en vijand door bekend te maken dat het contract van Hilgers automatisch met één seizoen werd verlengd tot medio 2027. Er is een langlopend conflict tussen beide partijen, maar omdat Hilgers zijn aflopende contract niet voor 16 mei had opgezegd, werd deze automatisch met één seizoen verlengd.Op maa...