Welkom. inloggen
rss rss rss

'You'll Never Walk Alone' wel degelijk in Enschede voor het eerst in een stadion gespeeld en wel in het oude Diekman

Het lied 'You'll Never Walk Alone' heeft een diepe en emotionele betekenis voor onder meer vele supporters van FC Twente. Het nummer, oorspronkelijk afkomstig uit de musical Carousel uit 1945, is uitgegroeid tot een wereldwijd symbool van steun, hoop en solidariteit, vooral in de voetbalsfeer. Maar ... Lengte: 1072 woorden

-
"You'll Never Walk Alone"
"Het lied heeft een prachtige herkomst"
"Een paar jaar geleden is uitgekomen dat FC Twente nog een veel specialere band met dat lied heeft dan tot voor kort werd aangenomen. Er is namelijk gebleken en dat is eigenlijk verbluffend dat dit lied al in 1959 in het oude Diekman is gespeeld. Dus nog voor het op Anfield, de thuisbasis van Liverpool FC, heeft geklonken. Daar zijn ze eigenlijk een beetje bij toeval achtergekomen"
"Eigenlijk vind ik dat het nog groter onder de aandacht gebracht moet worden, want het is een schitterend verhaal."
"Het lied is toen gespeeld en niet gezongen."
"Een krankzinnig idee natuurlijk, onvoorstelbaar dat het kan, maar ze kregen het wel voor elkaar"
"Ze konden terecht in het Diekmanstadion."
"Uiteindelijk bleken tussen de vier- en vijfduizend toeschouwers te komen, het stadion was bepaald niet uitverkocht"
"Het was een fiasco. Als je met je oren had geluisterd was het een succes, als je met je portemonnee had gestaan, was het een fiasco."
"Tot een tijdje geleden mensen bij Beeld en Geluid in Hilversum hebben gedacht, hey hier treffen we iets grappigs aan in het archief: Louis Armstrong in het Diekman. Toen zijn er een paar belletjes gaan rinkelen, dit is raar. Het is een iconisch voetballied geworden, dat was het toen natuurlijk nog niet. Wij dachten allemaal dit is geboren op Anfield, maar het is al eerder gespeeld in Enschede in het Diekman."
"Het is een beetje bij toeval ontdekt. FC Twente had natuurlijk een topteam eind jaren 70. Op een gegeven moment gingen Muren en Thijssen naar Engeland toe. Dat heeft bij de supporters van toen aangewakkerd om te kijken hoe die jongens het daar deden. In eerste instantie was dat in het Engelse Ipswich. Die jongens zijn helemaal maf geworden van dat Engelse voetbal. Want daar werd zo hartstochtelijk gezongen en dat vonden ze schitterend. Ze dachten dat soort sfeer willen we ook in het Diekman hebben en zij zijn vervolgens in het stadion Engelse liedjes gaan zingen. 'You'll Never Walk Alone' was er eentje van."
"Daan Rots zegt in de documentaire dat hij elke keer meezingt als de jongens opkomen. Wat die jongens die in de jaren tachtig begonnen met zingen, niet wisten, is dat Armstrong hun al lang voor was geweest."
"Eerst Frank Sinatra al in 1945. Daarna onder meer door Elvis Presley, Barbara Streisand en Lee Towers."
"Ab Gellekink, Sportclub Enschede archivaris. Hij zatin 1959 in het oude Diekmanstadion. Daarnaast Leo Blokhuis, het muziekgeweten van Nederland. Speler Daan Rots. Edwin de Hoop en Jan List, supporters van vroeger. En George Sephton, de langstzittende stadionspeaker van de wereld. "
"Het is volgens Dirk bijzonder hoe zo'n nummer bij kan dragen aan de sfeer in het stadion. "
", aldus Dirk. "

Van den Brom zet deur wagenwijd open voor Weghorst: 'Zou mooi zijn'

Vandaag om 12:31 door Voetbalprimeur

Wout Weghorst gaat vertrekken bij Ajax en het is geen geheim dat FC Twente gecharmeerd is van de spits. Op een evenement van Life After Football spreekt VoetbalPrimeur met Twente-trainer John van den Brom. Ook hij heeft wel oren naar de komst van de 33-jarige WK-ganger.Erik ten Hag vertelde bij de NOS dat iedere club wel een Wout Weghorst in zijn team wil hebben. "Ik deel de woorden en het is niet dat we dat hebben afgestemd of afgesproken. Wout is een type spits dat wij niet in de selectie hebben. Wij kijken altijd hoe we het elftal beter kunnen maken. Bij de club worden spelers aangetro...

‘Mo Ihattaren maakt Eredivisie-transfer’

Vandaag om 12:30 door Soccernews.nl

De kans is aanzienlijk dat Mohamed Ihattaren deze zomer een fraaie transfer maakt. De spelmaker van Fortuna Sittard kan voor drie miljoen euro overstappen en verschillende clubs hebben daar wel oren naar. Presentator Nordin Ghouddani merkt op dat FC Twente eveneens in de race is. “Ik heb een maand geleden met Erik ten Hag (technisch directeur, red.) gesproken. Afhankelijk van wat Ihattaren moet kosten, wil hij hem er graag bij hebben.” Ihattaren heeft eerder aangegeven graag een mooie stap te willen maken. Daarbij zinspeelde hij zelf vooral op een transfer naar Ajax, Feyenoor...

'Opvallende claim in Polen: FC Twente versterkt zich transfervrij met jonge back'

Vandaag om 08:47 door Voetbalprimeur

Een opvallende claim uit Polen: Krzysztof Kurowski staat volgens TVP Sport op het punt om naar FC Twente te verkassen. Kurowski is een negentienjarige linksback die beschikt over een aflopend contract bij Slask Wroclaw, dat afgelopen seizoen promoveerde naar het hoogste niveau in Polen.Recent versterkte Twente zich in de persoon van Aske Adelgaard al met een nieuwe linksback, na het vertrek van Mats Rots naar FC Twente. Toch lijkt technisch directeur Erik ten Hag dus nog een linkervleugelverdediger naar de Grolsch Veste te halen, als we het Poolse TVP Sport mogen geloven. Kurowski komt transfe...

Verloren zoon keert na één seizoen terug bij AZ: 'Ik ben hier heel blij mee'

20 jun 2026 om 22:57 door Voetbalprimeur

Melle Roede keert terug bij AZ. De Alkmaarse club maakt zaterdag bekend dat Roede (19) een tweejarig contract heeft gesigneerd. Een jaar geleden ruilde de middenvelder AZ in voor het beloftenteam van de FC Twente/Heracles Academie.Eén keer behoorde Roede tot de wedstrijdselectie van het eerste elftal van Heracles. Tot een debuut in de Eredivisie kwam het niet. "Het was een leerzaam en mooi jaar. Ik heb veel kunnen spelen en veel meegetraind met de eerste elftallen van FC Twente en Heracles Almelo. Ik heb zelfs op de bank gezeten bij Heracles. Daardoor heb ik veel ervaring opgedaan,...

Ten Hag strikt jongere broer van Steven Berghuis: "Een welkome aanvulling"

18 jun 2026 om 23:57 door Voetbalprimeur

Tristan Berghuis gaat bij FC Twente aan de slag als assistent-trainer. De formatie uit Enschede meldt dat donderdag via de officiële kanalen. Berghuis (30), de jongere broer van Ajax-aanvaller Steven, tekent voor twee seizoenen.Berghuis was vorig seizoen de rechterhand van Paul Simonis bij VfL Wolfsburg. Met hem werkte hij eerder ook bij Go Ahead Eagles samen. Toen Simonis in november 2025 ontslagen werd door de Bundesliga-club, vertrok ook Berghuis. Nu volgt dus een nieuw hoofdstuk bij FC Twente."We kiezen op enkele posities voor een aanpassing van de staf. Nadat we eerder Eric Wegh...